آخرین اخبار

استفاده از نانوذرات برای مبارزه با شوک‌های ناشی از عفونت شدید بدن

استفاده از نانوذرات برای مبارزه با شوک‌های ناشی از عفونت شدید بدن

با افزایش نگرانی‌ها پیرامون مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک، محققین دانشگاه ایالتی اوهایو، به فکر استفاده از فناوری نانو برای بهبود توانمندی‌های بدن انسان در برابر شوک‌های ناشی از عفونت شدید (Sepsis) افتاده‌اند. این فناوری، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و سلول‌های سالم بیمار را به دارویی پیشرفته و ابزاری نیرومند برای از بین بردن باکتری‌ها بدل سازد.

سپسیس (Sepsis)، به معنای حضور و تجمع باکتری‌های مضر در بافت‌های بدن است که به‌طور معمول، از طریق عفونت در زخم‌ها ایجاد شده و واکنش شدید بدن بیمار به این عفونت‌ها را به همراه دارد. این بیماری، تهدیدی بسیار خطرناک برای سلامت افراد مبتلا به عفونت محسوب می‌شود. بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، هر ساله بالغ بر 1.7 میلیون بزرگسال آمریکایی به سپسیس مبتلا شده و از هر سه بیمار فوت شده در بیمارستان‌های این کشور، یک بیمار مبتلا به سپسیس بوده که نشان‌دهنده اثرات سوء و بسیار جدی این بیماری بر سلامت افراد است.

ژیژو دونگ (Yizhou Dong)، دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه ایالتی اوهایو و از اعضای اصلی تیم تحقیق مذکور، با اشاره به این‌که سپسیس علت اصلی مرگ‌ومیر در بیمارستان‌ها است، اظهار داشته: «در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای مبتلایان به این بیماری، به‌ویژه در مرحله پایانی و وخیم آن، وجود ندارد». همین عامل، موجب شده تا تحقیقات بالینی آن‌ها، در درجه نخست بر ایجاد و توسعه یک راهکار درمانی برای مراحل وخیم پایانی متمرکز شود. در مراحل پایانی، سیستم ایمنی بدن بیش از حد تضعیف شده و قادر به پاک‌سازی باکتری‌های آلوده نیست. به همین منظور، از یک فناوری منحصربه‌فرد برای حل این معضل بزرگ استفاده شده است. روش درمانی توسعه‌یافته، در واقع خود ترکیبی از دو فناوری کلیدی است: «در ابتدا با استفاده از ویتامین‌های خاص، نانوذرات چربی تولید شده که در مرحله بعدی از همین نانوذرات، برای تغییر در فرآیندهای سلولی طبیعی و ایجاد یک داروی ضد باکتری جدید استفاده می‌شود».

گفتنی است که به منظور آزمایش‌های بیشتر و اطمینان از کارکرد فناوری توسعه‌یافته، محققین سلول‌های «Monocyte» را از مغز استخوان موش‌های سالم استخراج نموده و آن‌ها را به ماکروفاژ «Macrophage» تبدیل نمودند. ماکروفاژها به‌طور طبیعی دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند، با این وجود در بیماران مبتلا به سپسیس، تعداد ماکروفاژها و سایر سلول‌های ایمنی بدن از حد طبیعی پایین‌تر بوده و به همین دلیل، آن‌ها نمی‌توانند کارکرد مناسبی از خود نشان دهند. با تزریق نانوذرات ابداعی به این ماکروفاژها، فعالیت ضد باکتریایی بیشتر شده و این ماکروفاژهای جدید، همچون اسلحه‌ای کارآمد می‌توانند باکتری‌های مضر ناشی از عفونت را از بین ببرند.

 

مرجع: «Bio Space»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.