آخرین اخبار

ساخت لیزرهایی کوچک‌تر از گلبول‌های قرمز خون

ساخت لیزرهایی کوچک‌تر از گلبول‌های قرمز خون

محققین به فناوری جدیدی دست یافته‌اند که با استفاده از آن، می‌توان لیزرهای بسیار کوچکی با ابعاد کمتر از گلبول‌های قرمز خون ارائه نمود. این لیزرها که با استفاده از نانوذرات و دانه‌های پلاستیکی تولید می‌شوند، در فرکانس‌های بالا نور مادون‌قرمز را به پرتو نور معمول تبدیل نموده و با توجه به پایدار بودن (حتی در هنگام غوطه‌وری در سرم خون یا مایعات بیولوژیکی)، امکان تصویربرداری یا کنترل فعالیت‌های بیولوژیکی با استفاده از نور مادون‌قرمز را فراهم می‌نمایند.

این نوآوری منحصربه‌فرد که از سوی محققین مؤسسه «Molecular Foundry» توسعه یافته است، کوچک‌ترین لیزر با قابلیت ساطع کردن مداوم نور محسوب می‌شود. این محققین، دانه‌های پلاستیکی روکش شده با نانوذرات تولیوم (Thulium) را به لیزری کوچک‌تر از گلبول‌های قرمز بدل نموده‌اند که قابلیت روزها کار کردن مداوم را دارا می‌باشد. با توجه به امکان ساطع نمودن نور حتی در مایعات بیولوژیک، این فناوری می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در حوزه تصویربرداری پزشکی داشته باشد. همچنین فناوری جدید این توانایی را داشته که برای ساخت نسل جدیدی از تراشه‌های کامپیوتری مبتنی بر نور، درب‌های جدیدیرا به روی دانشمندان باز نماید.

گفتنی است، ساخت لیزری کوچک که بتواند به صورت پایدار و متمادی نور را ساطع نماید، تحولی بزرگ محسوب شده و توسعه و بهبود این فناوری و تجاری‌سازی آن، می‌تواند محدودیت‌های فعلی در تصویربرداری پزشکی را به کلی رفع نماید و بدین وسیله، امکان شناسایی و تشخیص سریع اختلالات بیولوژیک در بدن انسان فراهم می‌گردد. لازم به ذکر است که عمده لیزرهای مبتنی بر نانوذرات، تنها به صورت متناوب کار کرده و به دلیل پالس‌های کوتاه و قدرتمند نور، کارکرد طولانی‌مدت موجب آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود. این در حالی است که لیزرهای ابداعی جدید، حتی پس از پنج ساعت استفاده مداوم، هم در هوا و هم در محیط‌های بیولوژیکی، پایداری در عملکرد را از خود نشان داده‌اند.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.