آخرین اخبار

کاهش هزینه‌ها و افزایش باردهی محصولات کشاورزی به کمک کودهای نانویی

کاهش هزینه‌ها و افزایش باردهی محصولات کشاورزی به کمک کودهای نانویی

شرکت هندی «IFFCO»، موفق به توسعه یک فناوری نانویی جدید شده که می‌تواند جایگزینی مناسب برای کودهای فعلی باشد. روش جدید، از طرفی منجر به کاهش 50 درصدی استفاده از کود اوره شده و از طرف دیگر، بهبود قابل‌توجه در باردهی محصولات کشاورزی را نیز به همراه خواهد داشت.

میزان مصرف فعلی اوره در هند، تقریباً 30 میلیون تن است که عمده متقاضیان آن، کشاورزان هندی می‌باشند. مهم‌ترین دلیل استقبال کشاورزان از این ماده، ارزان بودن چشمگیر آن در مقایسه با سایر کودهای کشاورزی است که با توسعه فناوری جدید، محصولی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد به بازار عرضه خواهد شد.

مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، «IFFCO» در نظر دارد تا در هر سال، 25 میلیون بطری 500 میلی‌لیتری تولید نموده که هر یک از این بطری‌ها، قادر به جایگزینی یک کیسه اوره 45 کیلویی خواهد بود. نظر به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و عملکرد بسیار چشمگیر این محصول نانویی، در صورتی‌که این شرکت بتواند در توسعه و تجاری‌سازی آن موفق باشد، احتمالاً با فرصتی ارزشمند برای ارتقاء جایگاه خود در بازار جهانی و تصاحب سهم بیشتری از بازار روبرو خواهد بود. بنا به اظهار نظر مدیرعامل «IFFCO»، هم‌اکنون برای هر هکتار زمین کشاورزی، به 100 کیلوگرم اوره نیاز است که با در دسترس قرار گرفتن محصول نانویی جدید، کشاورزان می‌توانند تنها از یک کیسه اوره، به همراه یک بطری از کود نانویی استفاده نمایند. گفتنی است که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، محصول جدید از مارس سال 2021 میلادی، در سایت تولیدی «IFFCO» در احمدآباد هند، تولید انبوه خواهد شد.

آزمایشات انجام‌شده برای بررسی عملکرد این کود نانویی، در بیش از 15000 نقطه هند آغاز شده که انواع خاک و شرایط آب و هوایی را شامل می‌گردد. نتایج آزمایشات اولیه حاکی از آن است که در مقایسه با کود اوره، در 15 روز اول استفاده از کود نانویی، افزایش 23 درصدی رشد محصول حاصل شده که این مسئله، نشان‌دهنده خواص تقویتی کودهای جدید، در کنار کاهش نیاز به مصرف اوره می‌باشد.

علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، همچون کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی، رفع آلودگی آب و همچنین افزایش سلامت خاک، به دلیل حجم کم‌تر محصول جدید، حمل‌ونقل کود نیز بسیار آسان شده و از طرف دیگر از منظر اقتصادی نیز، با حذف یارانه دولتی کود اوره، بار بزرگی از روی دوش دولت هند برداشته می‌شود.  

 

مرجع: «ICIS»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.