آخرین اخبار

شناسایی سریع و ارزان انواع ویروس‌ها به کمک نانولوله‌ها

شناسایی سریع و ارزان انواع ویروس‌ها به کمک نانولوله‌ها

محققین دانشگاه‌های نیویورک و «Penn State»، در یک همکاری فناورانه و با استفاده از فناوری نانو، موفق به توسعه روشی سریع و ارزان برای شناسایی انواع ویروس‌ها شده‌اند. دستگاه ابداعی این محققین، شامل مجموعه‌ای از نانولوله‌های مهندسی شده بوده که از طریق طیف‌سنجی و بر اساس اندازه  ویروس‌ها، قابلیت شناسایی طیف وسیعی از آن‌ها را دارا می‌باشد.

بنا بر تخمین‌های ارائه شده توسط ویروس‌شناسان، بالغ بر 1.67 میلیون ویروس ناشناخته در بدن حیوانات مختلف وجود دارد که بخشی از آن‌ها، قابلیت انتقال به بدن انسان را نیز دارا می‌باشند. در طی سال‌های اخیر، ویروس‌های شناخته شده‌ای مانند «Zika»، «H5N1» و «Ebola»، موجب بیماری و مرگ‌ومیر فراوانی شده‌اند و همین مسئله توجه بیشتر محققین را به خود واداشته تا راهکاری برای مرتفع نمودن این چالش حیاتی ارائه نمایند. یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در مبارزه با بیماری‌های ویروسی، شناسایی به موقع آن‌ها است. در همین راستا، سازمان بهداشت جهانی اعلام داشته که به کمک تشخیص سریع، می‌توان با فعال‌سازی اقدامات متقابل و مناسب، اثرات سوء فعالیت ویروس‌ها را متوقف نمود. در این میان، نوآوری جدید ارائه شده در همکاری فناورانه دو مرکز یادشده نیز، می‌تواند به عنوان ابزاری کلیدی در مسیر تحقق این هدف، مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه ابداعی که «VIRRION» نام دارد، طیف گسترده‌ای از کاربردهای مختلف را دارا می‌باشد. به عنوان مثال، ب کشاورزان ه کمک این دستگاه، قابلیت تشخیص زودرس ویروس‌ها را داشته و می‌توانند از نابودی زودرس محصولات کشاورزی خود جلوگیری نمایند. همچنین تشخیص زودهنگام ویروس‌ها در دام‌ها، می‌تواند یک گله بزرگ را از بیماری دور نماید. در نهایت، انسان‌ها نیز طی تنها چند دقیقه و به سادگی، می‌توانند با شناسایی ویروس در بدن خود، از شرایط بیماری و الزامات لازم برای نشان دادن عکس‌العمل به موقع نسبت به آن، آگاهی یابند. در واقع، مزیت بسیار بزرگ این دستگاه، ارزان بودن و استفاده آسان از آن است که موجب می‌شود تا دسترسی به آن، در مطب هر پزشک و در هر نقطه دورافتاده‌ای از جهان نیز ممکن بوده و در هنگام شیوع بیماری‌های ویروسی، به کار آید.

مائوریسیو ترونس «Mauricio Terrones»، استاد برجسته فیزیک و مهندسی مواد دانشگاه ایالتی «پن»، با اشاره به سریع و ارزان بودن این دستگاه می‌گوید: «بیشتر تکنیک‌های فعلی، به تجهیزات بزرگ و گران‌قیمت نیاز دارند. اما VIRRION تنها چند سانتیمتر طول داشته و با توجه به تقویت سیگنال با استفاده از نانوذرات طلا، قابلیت تشخیص غلظت‌های بسیار پایین ویروس را نیز دارا می‌باشد. ما حتی از روش‌های هوشمند یادگیری ماشین، برای ایجاد کتابخانه‌ای از انواع ویروس‌ها استفاده می‌کنیم».

گفتنی است که تا کنون تلاش‌های قابل توجهی به منظور شناسایی ویروس‌های مختلف و دسترسی به یک روش ساده، ارزان و سریع برای این کار انجام شده است. در این میان، نانوفناوری خودنمایی قابل توجهی داشته و پتانسیل‌های بالای خود را به رخ سایر فناوری‌ها کشانده است. نمونه‌هایی همچون تشخیص ویروس زیکا و یا تشخیص ویروس «HIV»، از مثال‌های بارز این مسئله بوده که نانوفناوری در آن نقش بارزی داشته است. با این وجود، دستیابی به روشی که قابلیت تشخیص انواع مختلفی از ویروس‌ها را داشته باشد، امری است که می‌تواند تحول ارزشمندی را حوزه درمان و سلامت ایفا نماید.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.