آخرین اخبار

سرمایه‌گذاری غول نفت و گاز برزیل در حوزه فناوری نانو

سرمایه‌گذاری غول نفت و گاز برزیل در حوزه فناوری نانو

غول صنعت نفت و گاز برزیل، تصمیم به استفاده از فناوری نانو در فرآیندهای استخراج نفت و گاز خود دارد. پتروبراس «Petrobras» که یک شرکت چندملیتی فعال در صنایع نفت و گاز بوده و مقر اصلی آن در ریودوژانیرو برزیل قرار دارد، طی سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه‌های نوظهور فناوری، اعم از رباتیک، هوش مصنوعی و نانوفناوری، سعی در به‌کارگیری این فناوری‌های پیشرفته در راستای بهبود عملکرد خود دارد.

در طی چند دهه گذشته، نانوفناوری از یک مفهوم علمی صرف، به یک حوزه بسیار مهم، کلیدی و البته بسیار کاربرد مبدل شده است. انواع و اقسام کاربردهای این فناوری نوظهور، در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی و صنایع غذایی، صنعت ساخت و تولید، پزشکی و درمان و حتی ارتباطات، نوید یک زندگی بهتر برای نسل بشر را می‌دهد. همین گسترده بودن دامنه کاربردهای نانوفناوری، موجب شده است تا شرکت‌ها و صنایع مختلف، به صرافت ورود به این حوزه و سرمایه‌گذاری برای توسعه و تجاری‌سازی نوآوری‌های جدید میل یابند. بهترین مثال از این موضوع، سرمایه‌گذاری «پتروبراس» برای توسعه فناوری‌های نانویی در صنعت نفت و گاز است. این شرکت، تصمیم دارد تا طی پنج سال آینده، بالغ بر 30 میلیون رئال (معادل 7.5 میلیون دلار آمریکا)، به توسعه راه‌حل‌های نانویی با هدف افزایش تولید اختصاص دهد.

به گفته مدیران این شرکت بزرگ، بهبود استحکام و پایداری چاه‌های نفت که می‌تواند به افزایش استخراج نفت و گاز منجر شود، منوط به شرایط خاص و رساندن مصالح و ترکیبات مشخص به آن‌ها است. در این مسیر، فناوری نانو می‌تواند این مهم را به خوبی بر عهده گرفته و چالش‌های قابل توجه موجود در این صنعت را مرتفع نماید.

لازم به تأکید است که تلاش «پتروبراس» برای استفاده از فناوری نانو برای بهبود فرایندهای آتی خود، اولین نمونه از تلاش شرکت‌های نفتی برای بهره‌گیری از فناوری نانو نبوده و پیش از این نیز، شرکت معتبر آرامکو، با کنار گذاشتن نقش سنتی خود به‌عنوان خریدار و مشتری فناوری، بحث توسعه فناوری‌های نوظهور را در دستور کار بخش تحقیق و توسعه خود قرار داده بود. این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود، کلان داده‌ها، ابر رایانه‌ها و نانو فناوری را سه اولویت خود قرار داده است.

 

مرجع: «The Rio Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.