آخرین اخبار

استفاده از فناوری نانو برای مبارزه با حشرات و علف‌های هرز

استفاده از فناوری نانو برای مبارزه با حشرات و علف‌های هرز

یک شرکت استارت‌آپی فعال در حوزه فناوری نانو، موفق به توسعه دستاورد جدیدی شده است که می‌تواند با کمترین میزان استفاده از مواد شیمیایی، حشرات و علف‌های هرز مقاوم در برابر سموم دفع آفات را، از میان بردارد. این فناوری منحصربه‌فرد، به مرحله تجاری‌سازی کامل رسیده و با نام تجاری «Allosperse Delivery System» به متقاضیان عرضه خواهد شد.

اغلب مردم این تصور را دارند که کاربرد اصلی نانوفناوری، حوزه‌هایی نظیر الکترونیک و یا صنایع دارویی و پزشکی است که البته با توجه به اخبار ریز و درشتی که از این حوزه‌ها پیرامون نوآوری‌های جدید نانویی به گوش می‌رسد، آن‌چنان هم دور از واقعیت نیست. با این وجود، صنایع غذایی و کشاورزی هم از مشتریان پر و پا قرص فناوری نانو به حساب می‌آیند. بسته‌بندی‌های مبتنی بر نانو که مواد غذایی را تازه و سالم نگه می‌دارند، تولید محصولات ارگانیک، فناوری‌های تحویل مواد مغذی به گیاه، تولید کودها و آفت‌کش‌های جایگزین نمونه‌های مضر فعلی و راهکار‌های مختلف مبارزه با آفات و حشرات، از مهم‌ترین کاربردهای فناوری نانو در این زمینه محسوب می‌شوند.

استارت‌آپ «Vive Crop Protection» که یک شرکت زایشی از دانشگاه تورنتو کانادا است، مدعی شده که با کمک ابداع یک راهکار جدید برای مبارزه با آفات و حشرات، نحوه محافظت از محصولات بیولوژیکی و معمول زراعی را بهبود داده و به عمر محصولات کشاورزی می‌افزاید. کاهش ترکیبات شیمیایی و کارایی بهتر در مقایسه با محصولات فعلی مبارزه با آفات، از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم توسعه‌یافته از سوی این شرکت است.

بنا بر اظهارات مدیرعامل و بنیان‌گذار وایو، دارن اندرسون «Darren Anderson»، ماده فعال باید در زمان مناسب و با میزان مناسب به مکان مناسب برسد. بزرگ‌ترین چالش در این مسیر، مقیاس‌های بسیار کوچک مطرح در این حوزه است؛ به طور مثال، عبور از اجزای سطحی برگ‌های گیاهان یکی از مسائل مطرح بوده که با استفاده از حامل نانویی ساخته شده در وایو، می‌تواند امکان‌پذیر شود. این حامل نانویی، نوعی شبکه میکروسکوپی از مواد پلیمری است که ماده فعال را به جای مناسب انتقال داده و تا زمان مناسب رهایش، از آن محافظت می‌کند. استفاده از این سیستم، به کشاورزان کمک می‌کند تا میزان کود شیمیایی مصرفی را کاهش داده و علاوه بر کاهش زمان و هزینه، از تولید گازهای گلخانه‌ای نیز بکاهند.

لازم به ذکر است که در میان طرح‌های موجود در برنامه نانومچ نیز، طرح‌های مشابهی وجود داشته که تحت عناوین «نانو آفت‌کش ارگانیک اچکا» و «نانوآفت‌کش‌های نور تخریب‌پذیر»، ارائه شده‌اند. نانوآفت‌کش ارگانیک اچکا، با دارا بودن عصاره‌های گیاهی، خاصیت آفت‌گریزی قوی‌تری نسبت به سایر آفت‌کش‌های گیاهی داشته و با کمک نانوذرات بافت‌های گیاهی مورد استفاده در آن، غنی از مواد غذایی است که به آسانی از سطح برگ‌ها جذب میشود. «نانوآفت‌کش‌های نورتخریب‌پذیر» نیز، با بکارگیری فناوری نانو در فرمولاسیون آفت‌کش‌ها، افزایش عملکرد و کاهش مصرف آن‌ها را به همراه داشته که در عین حال، با کاهش اثرات منفی آفت‌کش‌ها، خطرات کم‌تری را برای محیط‌زیست به همراه خواهند داشت.

 

 مرجع: «Genetic Literacy Project»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.