آخرین اخبار

انتشار راهنمای ارزیابی کمیسیون اروپا برای ایمنی مواد نانویی در صنعت آرایشی و بهداشتی

انتشار راهنمای ارزیابی کمیسیون اروپا برای ایمنی مواد نانویی در صنعت آرایشی و بهداشتی

اتحادیه اروپا، به منظور ارزیابی ایمنی نانو مواد مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی، اقدام به انتشار نسخه جدیدی از دستورالعمل‌های نظارتی خود نموده است. این راهنما، با تأکید بر لزوم در نظرگرفتن یک فرآیند ارزیابی ایمن و اولویت قائل شدن برای آزمایشات غیر حیوانی، ایمنی مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده است.

مهم‌ترین اولویت در راهنمای جدید کمیسیون اروپا، توجه به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، به‌عنوان نقطه آغازین فرآیندهای ارزیابی نانو مواد می‌باشد. بر این اساس، باید در پرونده ایمنی تمامی محصولات، چک‌لیست‌هایی درج شده و به‌روزرسانی‌های مستمر پیرامون ارزیابی آخرین مواد نانویی بر روی سلامت انسان، در این چک‌لیست لحاظ گردد. این سند را می‌توان یک دستورالعمل جامع و کلیدی برای صنایع آرایشی و بهداشتی دانست که با توجه به بازار بزرگ و جذاب اتحادیه اروپا، رعایت الزامات مرتبط با آن، برای تمامی شرکت‌های فعال در این صنعت مفید به فایده خواهد بود.

گفتنی است که تقاضای فزاینده برای محصولات آرایشی و بهداشتی، اعم از محصولات مراقبت از پوست و مو، ضد پیری و ...، منجر به شکل‌گیری یک بازار بسیار بزرگ و جذاب شده است. بنا بر تحقیقات بازار صورت گرفته، اندازه بازار جهانی لوازم آرایشی و بهداشتی لوکس در طی سال‌های 2019 تا 2025 میلادی، با رشد سالیانه 5.6 درصدی مواجه خواهد بود و به این ترتیب، به بیش از 75 میلیارد دلار در سال 2025 خواهد رسید. با توجه به رقابت فزاینده در این بازار ارزشمند، موفقیت شرکت‌ها منوط به استفاده از فناوری‌های جدید و بهبود محصولات خود، هم از جهت عملکردی و هم از جهت قیمت عرضه خواهد بود. بدیهی است که نانو فناوری به‌عنوان یک حوزه نوظهور از فناوری که عرضه‌کننده موادی با قابلیت‌های ویژه است، نقشی تعیین‌کننده در این بهبود محصولات خواهد داشت. در این راستا، نظارت بر عملکرد مواد نانویی بکار گرفته شده در محصولات آرایشی و بهداشتی و ارزیابی ایمنی آن‌ها برای مصرف‌کنندگان، از موضوعات مهمی است که سیاست‌گذاران بر آن تأکید دارند. انتشار دستورالعمل جدید از سوی کمیسیون اروپا، مثالی واضح از توجهات سیاست‌گذاران اروپایی در این زمینه است.

 

مرجع: «Chemical Watch»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.