آخرین اخبار

تسکین مؤثر و ایمن دردها به کمک حامل نانویی دارو

تسکین مؤثر و ایمن دردها به کمک حامل نانویی دارو

محققین استرالیایی، با استفاده از فناوری نانو، راهی جدید برای تسکین دردهای بدن یافته‌اند. پژوهشگران دانشگاه موناش «Monash»، موفق به تولید نانو ذرات جدیدی شده‌اند که قابلیت استفاده به‌عنوان حامل‌های دارویی را داشته و می‌تواند با دور زدن سطح سلول‌های عصبی و هدف قرار دادن مستقیم منبع درد در بدن، تسکین مؤثر و ایمن دردها را ممکن سازد.

بنا بر گزارش‌ها، حامل دارویی جدید این امکان را فراهم می‌کند تا سیگنال درد از درون سلول قطع گردد. به کمک فناوری نانویی جدید، علاوه بر اینکه تسکین درد به صورت کارآمدتری ممکن می‌گردد، به دلیل استفاده از دوزهای دارویی کمتر، عوارض جانبی خفیف‌تری را نیز برای بیمار به همراه خواهد داشت. «پائولینا رامیرز گارسیا»، از اعضای تیم تحقیق موناش، با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد فناوری جدید اظهار داشت: «هنگامی‌که یک داروی ضد درد را مصرف می‌کنیم، دارو به صورت آزادانه در سرتاسر بدن توزیع شده و نه تنها درد را تسکین می‌دهد، بلکه روی سایر بافت‌های سالم بدن نیز تأثیر می‌گذارد. برای غلبه بر این چالش، ما از فناوری نانو برای طراحی و تولید نانو ذرات حامل دارو استفاده نمودیم که دارو را به صورت گزینشی، تنها به مراکز داخلی مسبب درد انتقال می‌دهند. به عبارت بهتر، دارو در سلول‌های عصبی که برای جلوگیری از سیگنال درد از همه جا مؤثرتر است، متمرکز می‌شود».

یکی از امیدواری‌های تیم تحقیق، جایگزینی فناوری نانویی جدید به جای روش‌های فعلی تسکین درد، از جمله استفاده از مواد افیونی است که با عوارض جانبی فراوانی برای بدن همراه است. این امیدواری به قدری جدی است که دکتر «نیکلاس ولدوس»، دیگر عضو تیم تحقیق اعتقاد دارد: «فناوری جدید قابلیت مقابله با چالش جهانی مواد افیونی را دارا است. در حالی که مواد مخدر هنوز هم به‌عنوان یک درمان بسیار مؤثر برای کاهش درد مطرح هستند، خطر وابستگی طولانی‌مدت و برخی عوارض جانبی ناخواسته، می‌تواند بیمار و خانواده‌اش را تحت تأثیر قرار دهد».

لازم به ذکر است که این تحقیق، با همکاری محققین دانشگاه کوئینزلند (استرالیا) و دانشگاه‌های بین‌المللی سانتیاگو (شیلی) و کلمبیا (آمریکا) صورت گرفته و تلاش برای عرضه فناوری به صورت تجاری، ادامه دارد.

 

مرجع: «Yahoo News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.