آخرین اخبار

استفاده از فناوری نانو برای مقابله با عفونت‌های قارچی

استفاده از فناوری نانو برای مقابله با عفونت‌های قارچی

محققینی از دانشگاه‌های «Dundee»، «نیوکاسل»، «Exeter» و مؤسسه آلمانی «Hans Knoll»، در راستای یک پروژه بین‌المللی، در تلاش برای استفاده از فناوری نانو در مبارزه با عفونت‌های قارچی هستند. این سلاح نانویی، باکتری‌های خاصی را از طریق سرنگ‌های مولکولی، به پروتئین‌های سمی تزریق نموده و از این طریق، می‌تواند قارچ‌های مضر را از بین ببرد.

این پروژه بین‌المللی که با حمایت مالی مؤسسه «Welcome» در حال اجرا است، بر درک نقش فناوری نانو در مبارزه با عفونت‌های قارچی و بهره‌برداری احتمالی از آن برای این جنگ بین میکروبی متمرکز است. لازم به تأکید است که هر ساله تقریباً دو میلیون نفر بر اثر عفونت‌های قارچی جان خود را از دست می‌دهند که با روند صعودی شیوع این عفونت‌ها و ظهور انواع عفونت‌های مقاوم به مواد دارویی، آمار مرگ‌ومیر نیز سیر صعودی یافته است. پروفسور نیل گاو «Neil Gow» از اعضای این تیم تحقیقاتی با تأکید بر تهدید عفونت‌های قارچی برای سلامت جهانی اظهار داشت: «بیماری‌های عفونی ناشی از قارچ‌ها، یک تهدید عمده برای سلامت جهانی و در عین حال، یک موضوع تحقیقاتی جذاب برای محققین محسوب می‌شود. ما در حال بررسی شکل جدید سلاح‌های نانویی هستیم که می‌تواند در این جنگ میکروبی مورد استفاده قرار گیرد.»

گفتنی است، توانایی باکتری‌ها برای حمله به سلول‌های آلوده به قارچ که بیماری‌های متعددی را به همراه دارند، یک ایده نسبتاً  جدید در بین زیست‌شناسان و متخصصین حوزه بیماری‌های قارچی و باکتریایی است. با این حال، حمل باکتری‌های کشنده قارچ به محل دقیق عفونت و بررسی جزئیات فعل‌وانفعالات ناشی از این تزریق، یک فرایند پیچیده محسوب شده که فناوری نانو می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود در این مسیر را برطرف سازد. دکتر سارا کالتراست «Sarah Coulthurst» که هدایت این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، در این باره می‌گوید: «ما امیدواریم که با درک دقیق چگونگی از بین رفتن قارچ‌ها از طریق باکتری، راه‌های مؤثرتری برای مقابله با عفونت‌های میکروبی مقاوم در برابر دارو ارائه نماییم». لازم به ذکر است که این تیم تحقیقاتی، در حال تمرکز بر توسعه یک سرنگ مولکولی هستند که تحت عنوان «Type Six Secretion System» معرفی شده است.

  

مرجع: «SciTech Europa»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.