آخرین اخبار

ارائه سیستم ایمن و مقرون‌به‌صرفه ذخیره‌سازی هیدروژن با استفاده از فناوری نانو

ارائه سیستم ایمن و مقرون‌به‌صرفه ذخیره‌سازی هیدروژن با استفاده از فناوری نانو

یک استارت‌آپ کانادایی در حال توسعه سیستمی جدید و ارزان برای ذخیره‌سازی هیدروژن است. «Hydrogen in Motion-H2M» که یک شرکت زایشی منشعب شده از دانشگاه «بریتیش کلمبیا» به حساب می‌آید، از یک ماده نانویی اسفنج مانند، برای جذب و ذخیره‌سازی آسان هیدروژن با فشار نسبتاً کم استفاده نموده است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در صنعت سوخت هیدروژنی، ذخیره‌سازی ایمن و مقرون‌به‌صرفه هیدروژن است. سیستم‌های فعلی، عمدتاً گران‌قیمت، حجیم و سنگین بوده که موجب افزایش هزینه‌ها و در نتیجه جلوگیری از توسعه هر چه بیشتر این سوخت پاک را به همراه داشته‌اند. گریس کوآن «Grace Quan»، بنیان‌گذار و مدیرعامل «H2M»، با اشاره به تلاش این شرکت برای توسعه سیستم‌های نوین ذخیره‌سازی هیدروژن اظهار داشت: «یکی از مهم‌ترین مواردی که اقتصاد سوخت‌های هیدروژنی بر آن بنا شده است، ذخیره‌سازی آن است. در سال 2012 میلادی، کسی به دنبال این نبود که چگونه می‌توان هیدروژن را به‌عنوان یک گاز تحت فشار جابه‌جا نمود. با توجه به فشار لازم برای فشرده‌سازی هیدروژن، مخازن می‌بایست فوق‌العاده سنگین و متراکم باشند که در نتیجه، هزینه حمل‌ونقل آن‌ها بسیار بالا خواهد بود». گفتنی است، مخزن بنزین ماشین‌های فعلی، در حدود 200 دلار قیمت دارد، در حالی که یک مخزن مشابه برای سوخت هیدروژنی، بالغ بر 5000 دلار هزینه در بر خواهد داشت. نتیجه محتوم این هزینه‌ها، نرخ پایین رشد و گسترش سوخت‌های هیدروژنی است.

علاوه بر این، سوخت‌های هیدروژنی با نرخ هدررفت تقریبی یک درصد در روز، همراه هستند که این خود چالشی دیگر برای مصرف‌کنندگان این سوخت است. «H2M» در واکنش به این چالش‌ها، یک سیستم جدید و منحصربه‌فرد برای ذخیره‌سازی هیدروژن ابداع نموده است. ماده نانویی اسفنج مانند ساخت این شرکت، امکان جذب هیدروژن با فشار کمتر و ذخیره‌سازی آسان آن را فراهم می‌کند. البته ماده مورد نظر «H2M»، هنوز در مرحله تحقیق و توسعه بوده و ساخت آزمایشگاهی آن تازه آغاز شده است. با این وجود، سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در مراحل بعدی توسعه این فناوری، می‌تواند تجاری‌سازی آن را به‌عنوان یک انقلاب بزرگ در توسعه سیستم‌های سوخت پاک، تسهیل و تسریع نماید.

 

مرجع: «Hydrogen Fuel News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.