آخرین اخبار

بازار ۶ میلیارد دلاری نانوسنسورها در سال ۲۰۲۶ میلادی

بازار ۶ میلیارد دلاری نانوسنسورها در سال ۲۰۲۶ میلادی

با پیشرفت‌های صورت گرفته و عرضه فناوری‌های جدید، بازار جهانی نانوسنسورها به شکل فزاینده‌ای در حال بزرگ شدن است. بنا بر آخرین بررسی‌ها پیرامون ارزش بازار نانوسنسورها، این بازار که در سال 2017 میلادی در حدود 115.7 میلیون دلار ارزش داشته است، با رشد سالیانه 63.7 درصدی، به ارزش تقریباً 6 میلیارد دلاری در سال 2026 خواهد رسید. این رشد چشمگیر، به لطف سرمایه‌گذاری‌های گسترده در حوزه نانو فناوری و توسعه انواع کاربردها برای نانوسنسورها در صنایع مختلف، اعم از رباتیک، اینترنت اشیاء، ساخت و تولید، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی انرژی، نظارت بر محیط‌زیست و صنایع نظامی میسر شده است.

یک نکته جالب‌توجه در استقبال فزاینده از نانوسنسورها، افزایش اهمیت بسته‌بندی‌های هوشمند به‌ویژه در صنایع کشاورزی و مواد غذایی است که توسعه و تجاری‌سازی انواع نانوسنسورهای پیشرفته را در دستور کار شرکت‌های نانویی قرار داده است. امروزه سیستم‌های تشخیص سریع مواد خوراکی و بسته‌بندی‌های مبتنی بر این سیستم‌ها، به یک تقاضای کلیدی در صنعت مواد غذایی بدل شده که می‌تواند بازاری بزرگ برای توسعه‌دهندگان نانوسنسورها محسوب شود. علاوه بر این مورد، قوانین و مقررات دولتی، به نحو قابل‌توجهی از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری نانو پشتیبانی می‌کند که همین امر، توسعه بازارهای جدید را تسهیل نموده است. برای مثال، دولت ژاپن یک کمیته ویژه برای تمرکز بر توسعه فناوری نانو تشکیل داده است و آمریکا نیز، از طریق برنامه ابتکاری ملی حوزه نانو فناوری «NNI» که از سال 2001 میلادی آغاز به کار نموده، توسعه فناوری‌های جدید در حوزه نانوسنسورها را هدف قرار داده است.

در کنار پیشرفت‌های حاصل در این فناوری‌ها و همچنین حمایت‌های دولتی کشورهای مختلف، ویژگی‌های منحصربه‌فرد نانوسنسورها، اعم از کم‌هزینه بودن، ابعاد بسیار کوچک، افزایش قابلیت اطمینان و کاهش مصرف انرژی نیز، بخشی از علل رشد بازار جهانی آن‌ها بوده است. البته دسترسی محدود به این نانوسنسورها و در نتیجه پشتیبانی کمتر از لوازم الکترونیک مصرفی، خود یکی از موانع بزرگ رشد بازار است که با پیشرفت‌های فناورانه جدید و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه، احتمالاً کم‌رنگ‌تر از قبل خواهد شد.

گفتنی است، بازار جهانی نانوسنسورها متشکل از نانوسنسورهای نوری، الکترومکانیکی و الکترومغناطیسی است که با توجه به افزایش سریع تقاضا برای نانو فناوری در بخش سلامت، مراقبت‌های بهداشتی و زیست پزشکی، این حوزه به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار فعلی نانوسنسورها محسوب می‌شود. از منظر جغرافیایی نیز، آمریکای شمالی با سهم 41 درصدی از هزینه‌های جهانی تحقیق و توسعه نظامی (به‌عنوان یکی از پیشران‌های توسعه بازار نانوسنسورها)، در صدر بازارهای بزرگ منطقه‌ای نانوسنسورها قرار دارد.

 

مرجع: «Weeklyspy»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.