آخرین اخبار

تولید الکتریسیته از لباس‌های شسته شده با استفاده از فناوری نانو

تولید الکتریسیته از لباس‌های شسته شده با استفاده از فناوری نانو

محققین هندی راهی جدید و خلاقانه برای تولید انرژی یافته‌اند. آن‌ها با استفاده از لباس‌های مرطوب و انرژی سطحی موجود در پارچه آن‌ها، موفق به تولید انرژی الکتریسیته شده‌اند. در این فناوری، از نانولوله‌ها برای حرکت یون‌های نمکی در شبکه نانومقیاس سطح پارچه استفاده شده است.

تصور کنید که لباس‌های شسته شده خود را در فضای باز پهن کرده‌اید تا خشک شوند و در حین این فرآیند، نیروی برق نیز برایتان تولید می‌شود. شاید در نگاه اول این یک ایده غیرممکن به نظر برسد، اما محققین مؤسسه فناوری «Kharagpur» هند، توانسته‌اند این ایده را به واقعیت بدل نمایند. تیم تحقیق به سرپرستی «Suman Chakraborty»، استاد گروه مهندسی مکانیک این مؤسسه، از پارچه‌های سلولزی به‌عنوان وسیله‌ای برای حرکت یون‌های نمکی در یک شبکه نانومقیاس استفاده نموده‌اند که با عملکرد مویرگی، می‌تواند انرژی الکتریکی تولید نماید.

برای آزمایش این ایده، از تعداد زیادی لباس (50 عدد با مساحت تقریبی 3000 مترمربع) در یک دهکده دورافتاده استفاده شد. لباس‌ها به یک «سوپر خازن» متصل گردید، تا پدیده تبخیر طبیعی به یک حرکت پایدار یون‌های نمکی بدل شود. در نتیجه این حرکت آزمایشی، در یک بازه زمانی 24 ساعته، شارژ حدود 10 ولتی امکانپذیر گردید که برای روشن ساختن یک ساعته یک لامپ «LED» کفایت می‌کند.

مزیت کلیدی این فناوری، عدم نیاز به منابع خارجی است که به دلیل استفاده از انرژی سطح پارچه و فرآیند طبیعی تبخیر به دست می‌آید. پتانسیل الکتریکی را می‌توان در محیط‌های خشک و گرم که در آن‌ها تبخیر طبیعی بالاتر است، به حداکثر رسانید. با توجه به شرایط آب و هوایی هند، از این روش می‌توان برای تأمین برق بسیاری از مناطق دورافتاده استفاده نمود. به گفته پروفسور «چاکرا بورتی»، این فناوری در مناطق گرم و خشک زمین بسیار مؤثر خواهد بود و با خشک کردن منظم لباس‌ها طبق یک برنامه از پیش تعیین شده در زیر نور خورشید، می‌توان مقیاس تولید انرژی را افزایش داد. وی باور دارد که این نوآوری منحصربه‌فرد، در نهایت به الگویی سودمند برای تأمین کم‌هزینه انرژی در مناطق روستایی بدل خواهد شد.     

 

مرجع: «Down to Earth»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.