آخرین اخبار

معرفی برگزیدگان سری سوم مسابقه قطب‌نما

معرفی برگزیدگان سری سوم مسابقه قطب‌نما

سری سوم مسابقه قطب‌نما در برنامه نانومچ، مردادماه 98 به صورت آنلاین برگزار گردید و پاسخ‌های شرکت‌کنندگان، از طریق وب‌سایت رسمی برنامه نانومچ دریافت گردید. موضوعی که در این سری از مسابقه مطرح شد "تمرکز تیم بر روی توسعه محصول و مدیریت ایده‌ها و پیشنهادات جدید" بود که این چالش، یکی از عمده دلایل شکست درکسب و کارهای نوپا تلقی می‌شود.

پاسخ‌های دریافت شده در این مسابقه، بدون نام، مورد ارزیابی قرار گرفته و از میان آنها، دو پاسخ به عنوان پاسخ برتر انتخاب شدند. یکی از برگزیده‌های مسابقه، آقای «محمدرضا معرفت»، دانشجوی دکتری تخصصی رشته شیمی پلیمر دانشگاه زنجان هستند که سال گذشته نیز، به عنوان دانشجوی فناور برتر استان زنجان شناخته شدند. ایشان به همراه هم‌دانشکده‌ای خود شرکتی را تأسیس کردند که در سال‌های اخیر، تمرکز این شرکت بر روی شناسایی نیاز صنایع مختلف در حوزه پلیمرها و در نتیجه رفع این نیازها با راه‌حل‌های فناورانه بوده است. این تیم، ابتدا بر روی تولید یک محصول فعالیت داشتند که باتوجه به بررسی بازار و بازخوردها از طرف صنعت و سرمایه‌گذاران، تصمیم گرفتند که ایده خود را تغییر داده و با تقویت تیم خود، روی توسعه یک محصول جدید مطابق با نیازهای واقعی مشتریان کار کنند. آقای معرفت، با توجه به فعالیت در زمینه فناوری نانو، با برنامه نانومچ آشنا شدند و با توجه به تجاربی که در مسیر توسعه طرح‌های خود بدست آورده بودند، به سوال مسابقه قطب‌نما به این صورت پاسخ دادند:

"من شبیه محمدرضا هستم با همین ویژگی‌هایی که در طرح مسئله مسابقه ذکر کردید. من و همکارم هم مشکل محمدرضا و مجید رو داشتیم اما مشکلات مالی و انتخاب اشتباه محصول تولیدی اولیه، منجر به جدایی ما نشد. ما در دوره قبل نانومچ محصولی را تولید کرده و به بازار ارائه دادیم، اما نتوانستیم نظر سرمایه‌گذار و مشتری را جلب کنیم. بنابراین در اولین روزهای کاری بعد از جشنواره فناوری نانو، تصمیم گرفتیم تیم قوی‌تری تشکیل بدهیم و بر روی تک محصول با ویژگی‌ها و نیازهای واقعی مشتری کار کنیم؛ چرا که معتقد بودیم مشتری زمانی قدردان کارهای ما می‌شود که بداند به نیازها و خواسته‌های او اهمیت داده‌ایم و متناسب با آن نیاز، محصول را به او معرفی کرده‌ایم.

محمدرضای داستان ما، مجددا اشتباهات تکراری در انتخاب تیم و توسعه محصول انجام داده است. چرا با اضافه کردن وحید که گفته شده متخصص در حوزه بازاریابی و فروش است، باز هم نتوانسته‌اند سرمایه‌گذار را جذب کرده و رضایت مشتری را جلب کنند؟ پاسخ روشن است؛ انتخاب اشتباه مسیر در تولید و توسعه همزمان چندین محصول که شاید وحید هم در آن‌ها تخصص لازم را ندارد. به نظرم در ابتدای کار که تیم با مشکلات مالی روبه‌رو بوده است و برای تولید وام گرفته‌اند، باید بجای کار روی چندین محصول، روی یک محصول متمرکز می‌شدند و از جنبه‌های مختلف، بیشتر مورد ارزیابی قرار می‌دادند. توسعه چندین محصول در این مرحله که تیم کوچک است و توانایی تأمین هزینه‌ها و وقت کافی برای توسعه محصولات متنوع را ندارد، برای شروع کار بسیار مضر بوده است. گرچه امید فردی خلاق و ایده‌پرداز معرفی شده، اما دلیلی نمی‌شود تا بتواند بر روی محصول تولیدی این شرکت نیز همان خلاقیت و ایده‌پردازی قبل را از خود نشان بدهد. محمدرضا می‌بایست مسئول فنی مطابق با نیاز شرکت و تک محصول تولیدی را به تیم اضافه می‌کرد تا بتواند بر روی ویژگی‌های محصول بیشتر کار کند تا انتظارات مشتری را برآورده سازد. نظر نهایی بنده (همان‌طور که ما نیز دچار آن مشکلات بودیم و توانستیم آن را رفع کنیم) این است که مسئول فنی و متخصص در حوزه همان تک محصولی که تست‌های اولیه آن مورد قبول صنعت بوده است، به تیم اضافه شود و وحید روی بازاریابی و فروش همان محصول تمرکز کند. "

 

برگزیده بعدی سری سوم قطب‌نما، خانم «زینب سادات حقیقت» هستند که پیش از این نیز در مسابقه قطب‌نما شرکت کرده بودند. خانم حقیقت از طریق ارتباطشان با واحد ارزیابی نانومقیاس ستاد نانو و حضور در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، با برنامه نانومچ و مسابقه قطب‌نما آشنا شدند. ایشان به مباحث کارآفرینی علاقه زیادی دارند و بخشی از وقت خود را به مطالعه تجربیات شرکت‌های دیگر اختصاص می‌دهند. خانم حقیقت، تا به حال تجربه عملی در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا بصورت مستقل را نداشته‌اند؛ اما با شرکت در دوره‌های مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکار، اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده‌اند. ایشان با گرفتن مشورت از افرادی که در زمینه تجاری‌سازی محصولات نانو و راه‌اندازی یک استارت‌آپ تجربه داشتند، اطلاعات خود را کامل‌تر نمودند و برمبنای این اطلاعات، سؤال مسابقه قطب‌نمای سوم را اینچنین پاسخ دادند:

" محمدرضا باید چه کار می‌کرد که بتونه تو این نمایشگاه رضایت مشتری هارو جلب کنه؟

با توجه به اینکه محمدرضا تقریباً تازه شروع به کار کرده و دامنه محصولات متنوعی نداره، می‌بایست ابتدا یک بازار هدف را مشخص می‌کرد و روی آن تمرکز می‌کرد (در حال حاضر او بر اساس پیشنهادهایی که از تست محصول بوده، محصول اول را توسعه داده و بر اساس سایر نیازهای این صنایع، توسعه محصولات جدید رو شروع کرده...)، مصرف‌کننده‌ها و مشتریان همیشه به دنبال محصولات با ویژگی‌های بیشتر و متنوع‌تر هستند و شرکت نمی‌تواند بر اساس سلیقه هر مشتری، اقدام به توسعه محصول جدیدی نماید؛ زیرا توسعه هر محصول جدید، یک سری هزینه‌ها و مشکلات برای شرکت به همراه می‌آورد. باید فهمید آیا محصولاتی که محمدرضا توسعه داده با محصولات شرکت‌های رقیب محمدرضا در نمایشگاه یکی هستند؟ اگر رقبا فروش دارند و از محصولات غرفه محمدرضا استقبال نمی‌شود، احتمالاً محصولاتی که توسعه داده بر اساس نیاز اکثریت بازار و مشتریان نیست. محمدرضا و تیمش ابتدا می‌بایست ایده‌هایی که برای توسعه محصول جدید داشتند را بررسی می‌کردند که محصولی که قرار است توسعه دهند آیا بازار خوبی دارد؟ رقیبان او چه محصولاتی را توسعه داده‌اند و چه سهمی از بازار دارند؟ و محصولی که او میخواهد توسعه دهد چه سهمی از بازار دارد؟ همچنین او و تیمش نباید تمام ایده‌ها را به محصول تبدیل می‌کردند و خیلی زود هر ایده جدیدی را که صنایع استقبال می‌کردند را توسعه می‌دادند. آنها بهتر بود در بین ایده‌ها بر روی ایده‌ای تمرکز می‌کردند که بازار، مشتریان، رقبا و میزان سود محصول را از قبل بررسی کرده باشند. او می‌توانست پس از بررسی همه موارد بالا، با هم تیمی خود که تخصصش بازاریابی و فروش است، یک یا دو محصول را انتخاب کند و استراتژی فروش و بازاریابی برای آن تدوین می‌کرد، بر اساس آن مشخص می‌شد که از چه کانالی باید محصولات را فروخت و چقدر بودجه برای توسعه محصول لازم است و تقریباً میزان سود از فروش چقدر خواهد بود و ...

به نظرم محمدرضا و تیمش در صورت رعایت موارد بالا می‌توانستند موفق شوند."

 

لازم به ذکر است که جوایز برگزیدگان، همزمان با دوازدهمین نمایشگاه سالیانه فناوری نانو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، سالن خلیج فارس، طبقه دوم، غرفه نانومچ، تقدیم ایشان می‌گردد.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.