آخرین اخبار

استفاده از فناوری نانو برای بهبود رشد آبزیان و جلوگیری از مرگ‌ومیر آن‌ها

استفاده از فناوری نانو برای بهبود رشد آبزیان و جلوگیری از مرگ‌ومیر آن‌ها

محققین هندی، از فناوری نانو برای جلوگیری از مرگ ماهیان و افزایش نرخ تولید آن‌ها استفاده نموده‌اند. انستیتو مرکزی پرورش آبزیان «CIFA»، نوعی فرمولاسیون نانویی جدید توسعه داده است که می‌تواند رشد ماهیان را تسریع نموده و در عین حال، بیماری‌های منجر به مرگ آن‌ها را متوقف سازد.

نانو داروهای توسعه یافته از سوی این مرکز، شامل یک آنتی‌بیوتیک بهبوددهنده زخم به نام «Nanox» و «Zinc-Selenium Nanoplus» به عنوان نوعی افزودنی غذایی ماهی است. گفتنی است که عزم این محققین در عرضه عمومی داروهای تولیدی جدی بوده و فرآیند تجاری‌سازی این محصولات به زودی آغاز خواهد شد.

سواین «Swain» به عنوان یکی از محققین ارشد «CIFA»، با تأکید بر نقش نانو داروها بر کاهش نرخ مرگ‌ومیر آبزیان اظهار داشت: «در حدود 15 تا 20 درصد از ماهی‌های پرورش یافته، به دلیل بیماری‌های مختلف از بین می‌روند و این امر، بر نرخ تولید و سود حاصل از پرورش ماهی تأثیر مستقیمی خواهد داشت. استفاده از فرمولاسیون‌های نانویی جدید، می‌تواند از مرگ‌ومیر ماهیان جلوگیری نموده و نرخ تولید را به میزان قابل توجهی بهبود دهد».  وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «CIFA روند سنتز نانو ذرات، مواد معدنی و پلیمری را با هدف استفاده در تصفیه آب، مدیریت بهداشت ماهیان و کنترل عفونت‌های قارچی توسعه داده است».

گفتنی است، استفاده از نانو فناوری در فرآیند تولید آبزیان و مراقبت‌های بهداشتی از آن‌ها، می‌تواند نرخ تولید فعلی ایالت «Odisha» که سالیانه بالغ بر 2.13 تن به ازای هر هکتار است را به شدت افزایش دهد. با توجه به تولید نهایی دو محصول نانویی یاد شده، تجاری‌سازی آن‌ها با کمک «Agrinnovate» که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تحقیقات و آموزش وزارت کشاورزی هند است، آغاز شده و در اختیار پرورش‌دهندگان ماهی قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است که «CIFA» همچنین دو اپلیکیشن موبایل تحت عناوین «Ind. Aqua» و «Treat My Fish» برای کمک به ماهیگیران در تشخیص بیماری‌ها و انجام اقدامات درمانی مناسب تهیه نموده است که به زودی برای استفاده عمومی در دسترس پرورش‌دهندگان ماهی قرار خواهد گرفت.

 

مرجع: «new Indian express»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.