آخرین اخبار

قابلیت مشاهده نور مادون‌قرمز از طریق تزریق نانو ذرات به چشم

قابلیت مشاهده نور مادون‌قرمز از طریق تزریق نانو ذرات به چشم

فناوری نانو، به موش‌ها امکان می‌دهد تا نور مادون‌قرمز را بدون عوارض جانبی معمول، مشاهده نمایند. فناوری جدید ابداعی از سوی محققین دانشگاه علوم و فناوری چین که با همکاری دانشکده پزشکی ماساچوست توسعه یافته است، مبتنی بر فناوری نانو بوده و می‌تواند شرایط لازم برای مرئی شدن نور مادون‌قرمز در چشم‌ موش‌ها را فراهم سازد. گفتنی است، نور مادون‌قرمز دارای طول‌موج طولانی‌تری نسبت به نور مرئی است و در نتیجه، هیچ یک از پستانداران به جز خفاش‌ها، قادر به دیدن آن نیستند.

در فرآیند ثبت و مشاهده نور توسط چشم، مجموعه‌ای از اعضای چشم، به‌ویژه شبکیه، میله‌ها و مخروط‌های چشمی، فوتون‌های نور مرئی را جذب نموده و با ارسال سیگنال‌های الکتریکی به مغز، آن را اعلام می‌کنند. نور مادون‌قرمز، به دلیل طول‌موج بالاتر، نمی‌تواند به روش مشابه جذب و ثبت شود و به همین دلیل، انسان قادر به مشاهده آن نیست. در فناوری جدید، نانو ذرات خاصی در چشم تعبیه شده که نور مادون‌قرمز را به نور سبز از طیف نور مرئی، تبدیل می‌کند. موش‌هایی که این نانو ذرات به آن‌ها تزریق شد، علائمی حاکی از مشاهده نور را از خود نشان دادند. عوارض ناشی از تزریق نیز، در حدود یک هفته بعد از بین رفته و آزمایش‌ها حاکی از آن است که عوارض منفی بسیار ناچیز بوده‌اند. محققین بر این اعتقادند که عوارض مذکور، ناشی از عملیات تزریق بوده و خود نانو ذرات، هیچ‌گونه عوارضی در پی نداشته‌اند که این می‌تواند، ارزش فناوری جدید را دو چندان سازد.

از نگاه پزشکی، موفقیت در توسعه این فناوری، به معنای درمان نقایص بینایی در انسان است. علاوه بر کاربردهای پزشکی، این فناوری را می‌توان در رمزنگاری، امنیت و کاربردهای نظامی بکار گرفت. اجرای موفقیت‌آمیز و کارآمد تبدیل نور مادون‌قرمز به نور مرئی، به معنای ایجاد قابلیتی تحت عنوان «Super Vision» در انسان است. تصور نمایید که بتوان عینک‌های دید در شب را بدون هیچ اختلالی، در نور روز استفاده نمود و یا نیاز به منبع تغذیه برای استفاده مداوم از آن‌ها نداشته باشیم. این چیزی است که تیم تحقیق به دنبال توسعه و تجاری‌سازی آن است.

 

مرجع: «IOL»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.