آخرین اخبار

توسعه فرمولاسیون‌های نانویی جهت افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی

توسعه فرمولاسیون‌های نانویی جهت افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی

دانشگاه هندی «Tamil Nadu»، موفق به توسعه فرمول‌های جدید نانویی برای حفظ ماندگاری و تازگی میوه‌ها و سبزیجات شده است. فرمولاسیون‌های ابداعی این دانشگاه، تحت عناوین «Fruity Fresh» و «Nano Sticker & Nano Pellets»، به کشاورزان در محافظت بهتر از محصولات و در نتیجه بهبود قیمت آن‌ها کمک می‌کند. این دو محصول نانویی، بخشی از هفت محصول نانویی دانشگاه محسوب شده که در مراحل مختلف توسعه و آزمایش قرار داشته و پیش‌بینی می‌شود که به زودی به بازار هند عرضه گردد.

گفتنی است که هند دومین تولیدکننده میوه و سبزیجات بوده و بنا بر داده‌های انتشار یافته، سالیانه بالغ بر 18 درصد از این تولیدات به ارزش تقریبی 2 میلیارد دلار خراب شده و از بین می‌رود. از مهم‌ترین دلایل این تلفات قابل‌توجه، عدم وجود یخچال‌های کافی برای حمل‌ونقل ایمن میوه و سبزیجات و همچنین فقدان تجهیزات باکیفیت در بین تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات جهت نگهداری آن‌ها در دمای پایین است؛ مشکلی که با استفاده از فرمول‌های نانویی دانشگاه «تامیل نادو»، تا حدی رفع خواهد شد.

«Fruity Fresh»، 15 تا 30 روز قبل از برداشت محصول، به روی آن اسپری شده و زمان ماندگاری را در مقایسه با میوه‌های اسپری نشده، بین 6 تا 12 روز افزایش می‌دهد. آزمایش‌ها بر روی میوه انبه، نشان داده است که با استفاده از این اسپری، می‌توان ماندگاری آن را حتی تا 15 روز نیز افزایش داد. فرمولاسیون دوم نیز که با همکاری دانشگاه «Guelph» کانادا توسعه یافته است، حاوی «هگزانال» بوده (به‌عنوان یک ماده ایمن و تأیید شده توسط «FDA» آمریکا) و عمر مفید میوه‌ها و سبزیجات را افزایش می‌دهد. فروشندگان و صادرکنندگان محصولات، می‌توانند این ماده نانویی را در جعبه‌های حمل محصول قرار داده و از این طریق، ماندگاری محصول خود را تضمین نمایند. مدیر مرکز تحقیقات دانشگاه، با تأکید بر مقرون‌به‌صرفه بودن فرمولاسیون‌های نانویی تولید شده، اظهار داشت: «این دو محصول، موجب افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات شده و از آن‌ها در برابر بیماری‌های پس از برداشت محصول محافظت می‌کنند.»

لازم به ذکر است که مرکز تحقیقات نانو دانشگاه تامیل، در سال 2009 میلادی آغاز به کار نموده و طی یک دهه فعالیت خود، پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای به دست آورده است. دکتر «سوبرامانیان»، مدیر این مرکز، با تأکید بر نقش مؤثر حمایت‌های کانادا از توسعه فرمولاسیون‌های نانویی مورد استفاده در کشاورزی اظهار داشت: «مرکز تحقیقات نانو، برای تقویت طراوت و تازگی میوه‌ها و سبزیجات، آماده تجاری‌سازی Fruity Fresh، به‌عنوان یک ماده نانویی پیشرفته است.»

 

مرجع: «Krishijagran»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.