آخرین اخبار

واکسن نانویی برای درمان سرطان پوست

واکسن نانویی برای درمان سرطان پوست

 محققین موفق به کشف روش جدیدی برای مقابله با «ملانوما» (وخیم‌ترین نوع سرطان پوست) شده‌اند که می‌تواند امیدها برای درمان مؤثر این بیماری خطرناک را افزایش دهد. واکسن نانویی توسعه یافته که بخشی از پروژه‌های تحت حمایت اتحادیه اروپا به حساب می‌آید، رویکردی کاملاً نوین جهت مبارزه با سرطان پوست است که حتی در پیشرفته‌ترین مراحل بیماری نیز، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود پیشرفت‌های اخیر در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان «ملانوما»، این بیماری طی یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی تحقیقات سرطان، در سال 2018 میلادی، نزدیک به 300 هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری کشنده شناسایی شده است. همین عامل، سازمان‌های بین‌المللی را به سمت حمایت و پشتیبانی از تحقیقات پیرامون توسعه روش‌های درمانی جدید سوق داده است. یکی از مهم‌ترین این تلاش‌ها، تعریف سه پروژه از سوی اتحادیه اروپا برای تأمین مالی تیمی از محققین است که بر روی نوعی نانو واکسن کار می‌کنند.

پروفسور «رونیت فاینارو»، از محققین اصلی این تیم تحقیقاتی، با تأکید بر اثربخشی واکسن کشف شده می‌افزاید: «جنگ علیه انواع سرطان، به‌ویژه ملانوما، طی سال‌های متمادی از طریق انواع روش‌های درمانی، نظیر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، پیشرفت کرده است. اما رویکرد جدید واکسن که در برابر بیماری‌های ویروسی بسیار اثربخش بوده است، هنوز برای سرطان تحقق نیافته و ما بر روی همین موضوع متمرکز هستیم. ما برای نخستین بار، نشان دادیم که واکسن نانویی، می‌تواند حساسیت سیستم ایمنی بدن را علیه ملانوما افزایش دهد.»

گفتنی است، «PolyDorm» یکی از سه پروژه تحت حمایت مالی اتحادیه اروپا است که بررسی تغییرات مولکولی و سلولی در عامل میزبان با تومورهای بدخیم را هدف قرار می‌دهد. توسعه ابزارهایی برای تومور درمانی در شرایط خواب بیمار، از نتایج احتمالی این پروژه خواهد بود. این پروژه، در مارس سال جاری میلادی به پایان رسیده و پروژه دوم تحت عنوان «3DBrainStrom» که از مطالعات نانو واکسن در مدل‌های جدید سرطان بالینی حمایت می‌کند، آغاز شده است. 

 

مرجع: «Cordis»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.