آخرین اخبار

پتانسیل نانوفناوری برای خاصیت‌های آنتی‌باکتریال

پتانسیل نانوفناوری برای خاصیت‌های آنتی‌باکتریال

در بسیاری از کشورهای فقیر، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف در غذای حیوانات، به امری معمول بدل شده و این مسئله، این جوامع را با چالش‌های به نسبت جدی روبرو نموده است. یک مطالعه آماری در نیگوین ویتنام نشان داد که بیش از نیمی از کشاورزان و مزرعه‌داران این منطقه، به منظور افزایش نرخ رشد حیوانات خود، از آنتی‌بیوتیک‌ها در غذای آن‌ها استفاده می‌نمایند. البته این در حالی بود که تنها یک درصد آن‌ها در پرسش به این سؤال پاسخ مثبت ارائه داده بودند. این نرخ بی‌رویه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، اثرات سوء قابل توجهی را بر حیوانات داشته و در این خصوص، در سال 2016 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، استفاده بیش از حد و نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها را به عنوان عامل اصلی افزایش مقاومت ضدمیکروبی معرفی نمود. در این راستا نیز، نهادهای تحقیقاتی مختلف دولتی و غیردولتی و حامیان بین‌المللی آن‌ها، به تکاپو افتاده تا این چالش بزرگ را حل نمایند.

این چالش جدی بهداشتی، محققین را به فکر انداخته تا به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکل باشند. در این راستا، برای یک بار دیگر، نانوفناوری کارساز بودن خود در حوزه‌های مختلف صنعتی را نشان داده و مسئولیت حل این چالش جدی را بر عهده گرفته است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نانوذرات نقره، ویژگی‌های آنتی‌بیوتیکی مؤثری داشته که در برابر بسیاری از بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها، از خود مقاومت نشان می‌دهند.

گفتنی است که با افزایش جهانی جمعیت و به تبع آن افزایش درخواست برای مصرف گوشت، آنتی‌بیوتیک‌ها نیز به راحتی در کشورهای با اقتصاد ضعیف و متوسط در دسترس قرار گرفته و همین مسئله، افزایش بی‌رویه استفاده از آن‌ها را تسهیل نموده است. این تقاضای بالاتر برای آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت در برابر عفونت‌ها و میکروب‌ها را به دنبال داشته و به تبع آن، نگرانی‌هایی در خصوص بوجود آمدن بیماری‌های انسانی جدید پدید آمده است. همچنین این نگرانی وجود داشته که این میکروب‌های مقاوم شده، از روش‌های مختلفی همچون فاضلاب‌ها، به محیط‌های انسانی منتقل شده و فضاهایی با پتانسیل بالا برای رشد آن‌ها فراهم گردد.

شایان ذکر است که در خصوص پتانسیل‌های نانوذرات نقره در کشورهای مختلف، تلاش‌های متعددی صورت گرفته و همین مسئله، روند رو به رشدی را برای بازار این محصول ارزشمند به همراه داشته است. در کنار این روند رو به رشد، استفاده از آن‌ها به عنوان ماده انتی‌بیوتیکی، همانند بسیاری دیگر از آنتی‌بیوتیک‌های دیگر، این توجه جدی را به دنبال داشته که استفاده غیرصحیح و غیرمنطقی از آن‌ها، می‌تواند مقاوم‌سازی میکروب‌ها و باکتری‌ها را به دنبال داشته باشد.

 

مرجع: «scidev»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.