آخرین اخبار

قابلیت توسعه صنعتی پوششی نانویی به کمک اسپری کردن

قابلیت توسعه صنعتی پوششی نانویی به کمک اسپری کردن

محققین مؤسسه «DESY»، در همکاری با مؤسسه «KTH Royal» در استکهلم، موفق به توسعه یک فرایند جدید برای پوشش‌دهی به کمک اسپری کردن شده‌اند که در عین حال که قابلیت ایجاد یک لایه یکنواخت از نانوفیبرهای سلولزی را فراهم می‌آورد، قابلیت تجاری‌سازی و انجام در مقیاس‌های صنعتی را نیز دارا می‌باشد. در این روش، نانوفیبرهای سلولزی که دارای طول 500 نانومتر و ضخامت 3 تا 5 نانومتر می‌باشند، با کمک اسپری کردن یک ماده آبی بر روی یک حمل‌کننده سیلیکونی، پوششی یکنواخت را به دنبال خواهند داشت.

پروفسور «استفان روت» از مؤسسه «DENY» که ایده پوشش‌دهی به کمک اسپری کردن را ارائه نموده است، در این خصوص اظهار می‌دارد: «فرایند اسپری کردن، امکان پوشش دادن هر سطحی، در هر ابعادی و با هر ماده پایه‌ای را فراهم می‌کند. بعلاوه، با صرف زمانی اندک، می‌توان یک لایه یکنواخت را بر روی سطح ایجاد نمود که ضخامت این لایه، به سادگی و با دقت زیاد، قابل کنترل خواهد بود و این، دلیل استفاده از فرایندهای اسپری کردن برای ساخت سلول‌های خورشیدی و تجهیزات الکترونیکی پلاستیکی است. در همین راستا، من بر روی استفاده از لایه‌های سلولزی به عنوان زیرلایه‌ای برای کاربرد در تجهیزات الکترونیک انعطاف‌پذیر کار می‌کنم.»

فیلم‌های نانوساختارهای سلولزی، ویژگی‌های متعددی دارند  که آن‌ها را به عنوان ماده‌ای مناسب برای کاربردهای مختلف، از جمله فیبرهای زیست-فعال تا نانوکاغذهای شفاف هادی، مناسب می‌سازد. بعلاوه، این مواد سبک بوده و دارای پایداری نسبی در برابر دما می‌باشند که این مسئله، در کنار خواص مکانیکی خوب و دانسیته پایین، آن‌ها را به عنوان مواد خام تجدیدپذیر مطرح می‌نماید. در حین فرایند تولید مورد استفاده توسط محققین، زیرلایه تا دمای 120 درجه سانتیگراد گرم شده که در نتیجه، بخش اعظم آب موجود سریعاً تبخیر شده و امکان ایجاد یک لایه یکنواخت با ضخامت 200 نانومتر را فراهم می‌نماید.

گفتنی است که اثرگذاری نانوفناوری در زندگی روزمره ما، تا جایی پیش رفته که به نظر می‌رسد دیگر بدون وجود آن، دستیابی به بسیاری از حوزه‌های مورد نیاز برای یک زندگی روزمره، غیرممکن خواهد بود. این مسئله، از آنجا ناشی می‌شود که به کمک فناوری نانو، بسیاری از تکنیک‌ها، ساختارها و سیستم‌ها توسعه یافته و بسیاری از مواد با ویژگی‌ها و کاربردهایی جدید، روبرو شده‌اند. به عنوان مثال، نانوفناوری این امکان را فراهم نموده که لباس‌های جدیدی برای ورزشکاران تولید نمود که در عین حالی که ضد آب هستند، مانعی برای تعریق بدن و تنفس پوست نیز نخواهند بود. این مسئله تا جایی پیش می‌رود که نانوفناوری در حوزه‌های رباتیک، فرایندها، سنسورها، انرژی خورشیدی، بیوفناوری، پزشکی، بسته‌بندی و حتی محصولات غذایی و آرایشی نیز اثرات قابل توجهی به دنبال داشته است.

 

مرجع: «Innovation Origins»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.