آخرین اخبار

مارماهی برقی الهام‌بخش نانو ژنراتورهای جدید

مارماهی برقی الهام‌بخش نانو ژنراتورهای جدید

نسل بعدی تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی، دستگاه‌های نرمی هستند که دارای انعطاف‌پذیری، قابلیت تغییر شکل، کشسان، سازگاری با بدن و عملکرد مطلوب در زیر آب را دارا می‌باشند. یکی از حوزه‌های مورد توجه برای این تجهیزات پوشیدنی، تقاضا برای تأمین و تبدیل انرژی در زیر آب است. در همین راستا، دانشمندان چینی با الهام از مارماهی برقی، نانوژنراتورهای جدیدی تولید نموده‌اند که قابلیت استفاده در زیر آب را نیز دارا خواهد بود.

پیشرفت‌‌های قابل توجه در خصوص انعطاف‌پذیری خازن‌ها، سلول‌های خورشیدی، سوخت‌های زیستی و نانوژنراتورها، خود محرکی برای توسعه تجهیزات پوشیدنی و امکان‌پذیری تأمین انرژی مورد نیاز در آن‌ها است. به همین منظور، محققان انستیتوی نانوانرژی و نانوسیستم‌های پکن، در یک همکاری با آکادمی علوم چین، نانوژنراتورهای جدیدی طراحی نموده‌اند که مبتنی بر الهامی از مارماهی برقی است.

نانوژنراتور تولید شده، از فناوری منحصربه‌فردی بهره گرفته که از ساختار کانال‌های یونی در غشای سیتوپلاسمی مار ماهی برقی تقلید نموده است. همانند مارماهی، این نانوژنراتور نیز، قابلیت تولید انرژی 10 ولتی را در زیر آب دارا می‌باشند. همچنین این نانوژنراتورها در محیط‌های خشک، قابلیت تأمین انرژی 170 ولتی را دارا خواهند بود. نانوژنراتورهای جدید، به پشتوانه قابلیت کشسانی فوق‌العاده خود، یک عملکرد خروجی پایدار را به ارمغان آورده که حتی پس از 50000 تست نیز، به خوبی ایفای نقش می‌نمایند. لازم به ذکر است که محققان به منظور بررسی و اثبات کارایی این فناوری، از یک سیستم نظارت بی‌سیم بر روی نانوژنراتور استفاده نموده‌اند که امکان مونیتور نمودن رفتارهای نانوژنراتور را فراهم می‌نماید.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، به کمک نانوژنراتورهای پوشیدنی، می‌توان از حرکات انسان نیز، به منظور تولید انرژی الکتریکی و ذخیره آن در خازن‌ها استفاده نمود. چنین قابلیت منحصربه‌فردی، به شدت بر همه‌گیر شدن و افزایش کاربردهای تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی که نیاز به مقادیر قابل توجهی انرژی دارند، اثرگذار بوده و می‌تواند بازارهای جدیدی را برای این فناوری‌ها به دنبال داشته باشد.

 

مرجع: «Asian Scientist»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.