آخرین اخبار

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به نانومواد کربنی ارزشمند

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به نانومواد کربنی ارزشمند

«CNO»ها، مورفولوژی کمتر مطالعه شده‌ای از نانو مواد کربنی هستند که با ساختارهایی غیرمتعارف و ویژگی‌هایی فوق‌العاده، کاربردهای متعددی را به دنبال دارند. «CNO»ها، تنوعی از کاربردهای قابل‌توجه داشته که عمدتاً به دلیل هزینه بالای سنتز، این کاربردها نادیده گرفته می‌شوند. کاربردهای این مواد، اغلب به مساحت سطحی بالا و تقارن مورفولوژی آن‌ها مربوط است. «استوارت لیخت» و تیم همکارش در دانشگاه جورج واشینگتن، از جمله محققینی هستند که با توجه به پتانسیل‌های قابل توجه این مواد کربنی، به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه تولید آن‌ها می‌باشند.

در حالی که تا کنون روش‌های مورد استفاده برای تولید «CNOs» یا نانو آنیون‌های کربنی، مبتنی بر استفاده از نانوالماس‌های موجود و احتراق نفتالین یا فرایند رسوب شیمیایی بخار بوده است، فرایند جدید ارائه شده توسط محققین جورج واشنگتن، تحولی در این حوزه به همراه داشته که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای استفاده از پتانسیل‌های این مواد متصور نماید. تیم لیخت که پیش از این نیز به دنبال استفاده از دی‌اکسیدکربن موجود در هوا به منظور تولید نانوتیوب‌های کربنی و نانوفیبرهای کربنی بودند و در این زمینه موفقیت‌هایی نیز به دست آوردند، در گامی بلندتر، فرایندی را معرفی نموده‌اند که به کمک آن می‌توان به منظور تولید نانو آنیون‌های کربنی نیز، از دی‌اکسیدکربن موجود در هوا یا در گازهای صنعتی تولیدی، استفاده نمود. فرایندی که نه تنها منجر به تولید یک ماده بسیار با ارزش می‌گردد، بلکه کاهش آلودگی‌های محیط زیست را نیز به همراه داشته و اثرات بسیار مثبتی بر حذف آلاینده‌های دی‌اکسیدکربنی خواهد داشت.

در فرایند استفاده شده توسط تیم لیخت، از نانوالماس‌های منحصربه‌فرد این تیم استفاده شده که تحت عنوان "الماس‌هایی از آسمان" از آن‌ها یاد می‌گردد. دی‌اکسیدکربن به عنوان یک واکنش‌دهنده، در رویارویی با نانوالماس‌های مذکور، با آن‌ها جایگزین شده و در نتیجه، با روشی ساده و با هزینه به نسبت پایین، نانو آنیون‌های کربنی تولید می‌گردند.

یک ارزیابی اقتصادی ساده، نشان می‌دهد که این فرآیند جدید، بسیار جذاب بوده و پتانسیل‌های تجاری قابل توجهی را به دنبال دارد. در همین راستا، تیم تحقیقاتی مذکور، در حال مطالعات و تست‌های تکمیلی بر روی ماده ارزشمند تولیدی خود بوده تا امکان تولید آن در مقیاس‌های بزرگ‌تر را فراهم نموده و در عین ارزش‌آفرینی قابل توجه، در کاهش اثرات سوء تغییرات اقلیمی نیز مؤثر باشند. لیخت در این خصوص اظهار می‌دارد: «ما بر روی به ثمر نشاندن یک اقتصاد کربن‌محور کار می‌کنیم.»

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.