آخرین اخبار

استفاده از نانوپوشش‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد اثرانگشت بر روی سطوح فولادی

استفاده از نانوپوشش‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد اثرانگشت بر روی سطوح فولادی

باقی ماندن اثر اگشت بر روی سطوح فولادی، خصوصاً در تجهیزاتی که معرض دید بوده و یا در خانه‌ها استفاده می‌شوند، می‌تواند با جلوه بسیار نامناسبی همراه باشد. این مسئله که در طول ماه وقت قابل توجهی از افراد خانه‌دار را تلف می‌کند، نقطه عطفی برای شکل‌گیری ایده‌ای جدید بوده که در راستای رفع این نیاز مبرم، شکل گرفته است. گروهی از محققان دانشگاه فرانهوفر آلمان، با همکاری شرکت «FEW»، موفق به تولید نوعی نانوپوشش شده‌اند که از باقی ماندن اثر انگشت بر روی سطوح فولادی براق، جلوگیری می‌نماید.

این لایه پوششی، حاوی نانو ذراتی است که قادر به دفع چربی هستند. تأثیر این لایه‌ها زمانی دو برابر می‌شود که ذرات به صورت یکپارچه، در قالب پوششی بر روی یک سطح فولادی براق قرار گیرند. در این حالت، سطح مورد نظر زبرتر شده و مساحت آن، افزایش می‌یابد. در نتیجه، هنگام تماس انگشت با سطح فولادی، تنها نقاط برجسته لمس شده و چربی پوست به سطح فولاد نخواهد رسید. متعاقباً، می‌توان سطحی از فولاد که با چربی در تماس است را بسیار کوچک در نظر گرفت. ضمن اینکه، ضریب شکست نور برای نانوپوشش به شکلی تنظیم شده که با ضریب شکست چربی طبیعی، مطابقت داشته باشد. در نتیجه چنین ابتکاری، هنگامی که سطح فولادی در معرض نور قرار گیرد، لکه‌ها نمایان نخواهند شد.

دکتر «جسیکا کلهم»، یکی از محققان ارشد دانشگاه فرانهوفر، در خصوص این فناوری بیان داشت: «ما با هدف تعیین اندازه ذرات موجود بر روی پوشش و نحوه توزیع آن‌ها، در حال بررسی لایه‌های پوشش هستیم. همچنین بررسی اثر مواد افزودنی مورد استفاده نیز، از دیگر اهداف این بررسی‌ها خواهد بود.»

گفتنی است که محققان فرانهوفر، پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های بسیار، موفق به یافتن پوشش مورد نظر خود شده و در حال حاضر نیز، تمرکز اصلی آن‌ها، بهینه‌سازی عملکرد این پوشش‌ها است. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی، این محصول به مرحله تولید در مقیاس صنعتی برسد.

 

مرجع: «The Science Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.