آخرین اخبار

پوست مصنوعی نانویی راهکاری برای بهبود سوختگی پوست

پوست مصنوعی نانویی راهکاری برای بهبود سوختگی پوست

گروهی از محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتند، با بهره‌گیری از فناوری نانو، موفق به تولید محصولی شده‌اند که قادر به ترمیم پوست آسیب دیده در اثر سوختگی یا پیوندهای پوست است. این فناوری، نوعی پانسمان انعطاف‌پذیر بوده که می‌تواند برای نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار گیرد.

بهره‌گیری از یک روش و نوآوری منحصر به فرد، باعث شده تا این محصول گوی سبقت را سایر رقبا برباید. محصول تولیدی جدید، پس از استعمال، توسط بافت پوست جذب می‌گردد. در عین حال، این محصول را می‌توان با توجه به نیاز بیماران، در ضخامت‌های مختلف تولید نمود. ضمن اینکه برای ساخت این محصول، از ماده‌ای به نام پلی گلیسرول سباسات «polyglycerol sebacate» استفاده شده که انعطاف‌پذیر بوده و سازگاری بسیار خوبی با بافت پوست دارد.

به منظور تولید فیبرهای نانویی مورد استفاده در محصول جدید، از ترکیب دو ماده سنتز شده استفاده شده که ضخامتی هزاران بار کمتر از ضخامت موی انسان دارند. مزیت عمده روش مورد استفاده برای تولید این فیبرهای نانویی، سرعت بالای تولید بوده که در عرض چند دقیقه، ممکن می‌گردد. محققان به این منظور، از روشی تحت عنوان «nozzle-free electrospinning» استفاده نموده‌اند. دستگاه مورد استفاده، شامل یک سیلندر چرخان بوده که بالای حوضچه‌ای از دو ترکیب مورد نظر، قرار می‌گیرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که به واسطه مواد و فرایند منحصربه‌فرد مورد استفاده در تولید این پانسمان‌های جدید، امکان رشد پوست بر روی چهارچوبی از فیبرهای نازک تولیدی، فراهم شده و در نتیجه، بهبود قابل توجه عملکرد را برای این محصول به ارمغان می‌آورد.

دکتر «نوربرت راداکسی»، استاد دانشگاه مهندسی ادینبورگ و رهبر این تیم تحقیقاتی، در خصوص محصول تولیدی بیان می‌دارد: «فناوری ما قادر است به شکلی کاملاً سازگار، فرآیند ترمیم پوست آسیب دیده را به کمترین هزینه ممکن، سرعت بخشد». دکتر «آنتونیوس کی‌روش»، به عنوان یکی دیگر از همکاران این پروژه، در همین خصوص اظهار داشت: «پانسمان‌هایی که ما موفق به تولید آن‌ها شده‌ایم، به خوبی توسط پوست بدن جذب می‌شود. در کنار اثر درمانی بسیار خوب این محصول، نیازی به تعویض مکرر پانسمان نیز، نخواهد بود.»

 

مرجع: «Deadline News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.