آخرین اخبار

نانو پوشش‌های حرارتی، راهکاری برای جلوگیری از یخ زدن توربین‌های بادی

نانو پوشش‌های حرارتی، راهکاری برای جلوگیری از یخ زدن توربین‌های بادی

یکی از مسائلی که تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر را با چالش جدی روبرو نموده، یخ زدن توربین‌های بادی است. وجود رطوبت و دمای پایین در فصل زمستان، ممکن است باعث تشکیل یخ بر روی لبه‌ تیغه‌های توربین شده و آن را منحرف سازد. بررسی‌ها نشان داده که این مسئله می‌‎تواند تا حدود 20 درصد از انرژی تولیدی را کاهش دهد. به همین منظور، شرکت ویندگو نانوتک «Windgo Nanotech» اعلام نموده که با تکیه بر پتنت‌های پیشین خود، در حال توسعه نوعی نانوپوشش حرارتی است که در توربین‌های بادی قابل استفاده است.

با توجه به موفقیت‌های اخیر ویندگو در رابطه با فناوری‌های حرارتی مورد استفاده در بال هوایپما و هلیکوپتر، به نظر می‌رسد که تحقیقات این شرکت نیز، نتایج قابل قبولی به همراه داشته باشد. ویندگو در نظر دارد تا به منظور بهینه‌سازی فرآیند تولید انرژی، از نانوپوشش‌های ضدیخ بر روی تیغه‌های آسیاب‌های بادی استفاده نماید. «دیوید اشترامپف»، معاون رئیس بخش تحقیق و توسعه ویندگو، در خصوص این فناوری اظهار داشت: «در این فناوری، لبه تیغه‌های توربین‌های بادی با نانوذرات فعال پوشانده شده و سپس با ایجاد یک جریان محرک، در پیکره توربین ارتعاش ایجاد می‌شود. این ارتعاش، در نهایت باعث ایجاد گرما و جلوگیری از یخ زدن تیغه‌ها شده که در نتیجه آن، بهره‌وری تولید انرژی الکتریکی به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.»

گفتنی است که از نظر تئوری، یک ژنراتور توربین بادی قادر است تا حدود 45 درصد از انرژی جنبشی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید. هرگونه اصطکاک طی فرآیند چرخش توربین‌ها، می‌تواند میزان انرژی الکتریکی تولید شده را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. این عوامل، می‌تواند شامل فرسایش، زنگ‌زدگی، گرد و خاک گرفتن، خمش تیغه‌ها و دیگر عوامل مکانیکی باشد. همچنین در فصل زمستان، به دلیل میزان بالای رطوبت و درجه حرارت پایین، احتمال یخ زدن توربین‌ها بالا می‌رود.

لازم به ذکر است، یکی از بزرگترین چالش‌های تولید انرژی، تولید مقدار قابل توجه کربن است. این مسئله، خود به تنهایی می‌تواند یکی از عوامل تهدیدکننده محیط زیست ‌باشد. از این رو، بخش قابل توجهی از کشورهای توسعه یافته، هدف خود را معطوف به بهره‌گیری از انرژی‌های پاک نموده‌‌اند. بهره‌گیری از انرژی بادی، یکی از مؤثرترین این روش‌ها است که میزان کربن تولیدی بسیار پایینی دارد. با این حال، همانطور که پیش‌تر اشاره شد، برخی عوامل ممکن است میزان انرژی تولیدی با استفاده از این روش را تحت تأثیر قرار دهند. در حال حاضر، از روش‌هایی همچون هوای حرارت دیده، پوشش‌های حرارتی بر روی تیغه‌ها، پوشش‌های تیره برای جذب بهتر حرارت و پاشش سوخت جت بر روی تیغه‌ها با استفاده از یک هلیکوپتر، برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

 

مرجع: «PR Newswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.