آخرین اخبار

رشد بازار اینترنت نانواشیاء

رشد بازار اینترنت نانواشیاء

نتایج حاصل از بررسی‌های آماری اخیر، حاکی از آن است که بازار اینترنت نانواشیاء «IoNT» تا سال 2024 میلادی، با رشدی 24 درصدی مواجه خواهد شد. توجه بیش از پیش به فناوری‌های مبتنی بر اینترنت و تلاش روزافزون شرکت‌های مختلف فناور برای هوشمندسازی دستگاه‌های مختلف، نزدیک شدن به دنیای اینترنت اشیاء را نوید می‌دهد. این مسئله، تنها مبتنی بر دستگاه‌های بزرگ و لوازم خانگی و اتومبیل‌ها نبوده و بسط و گسترش این فناوری و ترکیب آن با نانوفناوری نیز، دستاوردهای ویژه‌ای را در پیش روی بشر قرار خواهد داد. اینترنت نانواشیاء، شکلی از اینترنت اشیاء معمول است با این تفاوت که دستگاه‌هایی که از طریق اینترنت نانواشیاء به یکدیگر متصل می‌باشند، ابعاد بسیار کوچک‌تری دارند.

با توسعه نانوماشین‌ها در حوزه فناوری‌های ارتباطی و امکان برقراری ارتباط میان دستگاه‌های کوچک و بزرگ در حوزه اینترنت نانواشیاء، می‌توان این حوزه را یکی از بزرگترین نوآوری‌های فناورانه دانست که تحولات قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. به منظور ایجاد الگوهای شبکه‌ای جدید، این دستگاه‌ها در قالب شبکه‌های کلاسیک به یکدیگر متصل می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی در بخش‌های هوافضا و صنایع دفاعی، بازار اینترنت نانواشیاء را برای دوره پیش‌بینی شده 2024-2019، به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

طبق فهرستی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد در سال 2016 ارائه شد، نانوحسگرها و فناوری نانو در رتبه نخست 10 فناوری نوظهور قرار گرفته‌اند. با افزایش ورود نانوفناوری به صنایع مختلف، اینترنت نانواشیاء به عنوان پلتفرمی برای کنترل نانوماشین‌ها، الزامی‌تر شده و این مسئله، نیازمند انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تری است که به شدت می‌تواند رشد این فناوری را تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد که صنایع بهداشتی و درمانی، سهم قابل توجهی از رشد پیش‌بینی شده را به خود اختصاص دهند. با توجه به اینکه پیشرفت‌های حاصله در زمینه نانوپزشکی، امکان تشخیص بیماری‌ها در مراحل اولیه را فراهم آورده، لذا انتظار می‌رود که تمایل برای سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت نانواشیاء نیز، بیشتر گردد. ضمن اینکه عواملی همچون بیشتر شدن انتظارات از سطح کیفی زندگی، بالا رفتن میانگین سنی جمعیت و تغییر در سبک زندگی افراد، باعث شده‌ تا میزان تقاضا برای دریافت خدمات درمانی مؤثرتر و ارزان‌تر، افزایش یابد.

لازم به ذکر است که بر اساس پیش‌بینی‌ها، آمریکای شمالی بیشترین سهم از این نرخ رشد را به خود اختصاص خواهد داد. با توجه به دستاورهای اخیر در حوزه نانوپزشکی و آگاهی بیشتر مردم این قاره نسبت به بیماری‌ها، آمریکای شمالی، پتانسیل بسیاری بالایی برای رشد بازار اینترنت نانواشیاء در بخش‌های بهداشتی و درمانی را خواهد داشت.

گفتنی است که حضور غول‌های فناوری همچون نوکیا، هوآوی، دل، مایکروسافت، اینتل و «IBM»، باعث شده تا رقابت در بازار اینترنت نانواشیاء به شکلی بسیار تنگاتنگ انجام پذیرد. انجام سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زمینه تحقیق و توسعه و همچنین نوآوری مداوم در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات، راهبرد موفقی بوده که این شرکت‌ها را به یک مزیت رقابتی رسانده است. 

 

مرجع: «Globe Newswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.