آخرین اخبار

بهبود دستگاه‌های تحریک عصبی قابل کاشت به کمک استفاده از گرافن

بهبود دستگاه‌های تحریک عصبی قابل کاشت به کمک استفاده از گرافن

 

نتایج بررسی‌های آماری اخیر، حاکی از آن است که تعداد مبتلایان به بیماری‌های عصبی همچون آلزایمز، سکته مغزی، پارکینسون و موارد مشابه دیگر، روندی رو به رشد داشته است. براساس آمارها، سکته مغزی و آلزایمر، به ترتیب پنجمین و ششمین عامل مرگ و میر افراد در ایالات متحده می‌باشند. ضمن اینکه در این کشور سالانه حدود 1 میلیون نفر، به پارکینسون دچار می‌شوند. همین مسئله باعث شده تا محققان به دنبال راهکارهایی مؤثر برای درمان اینگونه بیماری‌ها باشند. بهره‌گیری از دستگاه‌های تحریک عصبی قابل کاشت، یکی از راهکارهایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. با این حال، میکروالکترودهای پلاتینی مورد استفاده در این دستگاه‌ها، در برابر خوردگی مقاومت بالایی نداشته و همین مسئله، باعث کاهش طول عمر آن‌ها می‌گردد. به همین منظور، اخیراً گروهی از محققان دانشگاه پوردوی آمریکا، با قراردادن یک لایه گرافن بر روی الکترودها، موفق به حل این مشکل شده‌اند.

در صورت عبور باری بیش از ظرفیت، الکترودها دچار خوردگی می‌شوند. این مسئله، می‌تواند به بافت‌های پیرامون دستگاه نیز آسیب بزند. با این وجود، استفاده از یک لایه گرافن بر روی الکترودها، از آن‌ها در برابر چنین خوردگی‌های محافظت نموده و افزایش طول عمر را برای این دستگاه‌ها به همراه خواهد داشت. 

«هیووان هیو لی»، رهبر این تیم تحقیقاتی و استاد دانشکده مهندسی دانشگاه پوردو، در خصوص دستاورد حاصل شده اظهار داشت: «به باور من، برای استفاده از دستگاه‌های قابل کاشت در درمانگاه‌ها، در نظر گرفتن قابلیت اطمینان ابزار، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما در تلاشیم تا با بهره‌گیری از فناوری‌های نانومقیاس و میکرومقیاس، عملکرد درمانی این دستگاه‌ها را بهبود بخشیم.»

با توجه به خصوصیات و مزیت‌های ذکر شده، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور، از این دستگاه‌ها برای درمان بیمارانی که به دلیل عارضه‌های عصبی، دچار مشکلات بینایی، حرکتی و غیره شده‌اند، استفاده گردد. در همین راستا، این تیم تحقیقاتی برای ثبت اختراع و اعطای مجوز بهره‌برداری از فناوری توسعه یافته، با دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقاتی پوردو نیز در حال همکاری است. با توجه به بازخورد مثبت محققان نسبت به این دستاورد، انتظار می‌رود که این فناوری با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شود. 

لازم به ذکر است که دفتر تجاری‌سازی سازمان تحقیقاتی پوردو، یکی از نهادهای پیشرو در زمینه انتقال فناوری و تحقیق و توسعه فناوری‌های مختلف به شمار می‌رود. این نهاد، با تجاری‌سازی، اعطای مجوز و حمایت از دارایی‌های فکری دانشگاه پوردو، از فعالیت‌های اکادمیک و توسعه بخش اقتصادی این دانشگاه، پشتیبانی می‌نماید. ضمن اینکه این نهاد در سال 2016، موفق به اخذ جایزه نوآوری و رشد اقتصادی از سوی انجمن‌های محلی و دانشگاه لندگرانت شده است.  

 

مرجع: «PurdueUniversity of »

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.