آخرین اخبار

استفاده از جوهرهای نانویی برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

استفاده از جوهرهای نانویی برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

امروزه فناوری‌ها و راهکارهای مختلفی برای تشخیص محصولات جعلی از واقعی ارائه شده است. از بارکد و هولوگرام می‌توان به عنوان متداول‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در این زمینه نام برد. با این وجود، این فناوری‌ها نیز بی‌نقص نبوده و قابل جعل هستند. در همین خصوص، گروهی از محققان دانشگاه تزپور هندوستان، موفق به ساخت نوعی جوهر نامرئی شده‌اند که به نظر می‌رسد نوید راهکاری مؤثر برای جلوگیری از جعل محصولات را می‌دهد.

این تیم تحقیقاتی، نوعی جوهر نانوکامپوزیتی تولید نموده‌ که به سختی زیر نور مرئی قابل تشخیص بوده و تنها با استفاده از نور فرابنفش می‌توان آن را مشاهده نمود. از این رو، از این جوهر می‌توان به عنوان ماده‌ای ضد جعل بر روی کاغذها و پلاستیک‌ها بهره برد.

دکتر «نیرانجان کاراک»، رهبر این تیم تحقیقاتی، در خصوص محصول جدید تولیدی اظهار داشت: «با حل کردن نانوکامپوزیت تولیدی در حلال‌های ارگانیکی مانند زیلین، جوهری حاصل می‌شود که می‌تواند برای نوشتن یا علامت‌گذاری یک برچسب مورد استفاده قرار گیرد. این جوهر، در زیر نور مرئی، زرد کم‌رنگ به نظر رسیده و وقتی در معرض نور با طول موج خاص قرار گیرد، با رنگی سبز متمایل به آبی، شروع به درخشیدن می‌کند.»

گفتنی است که این ماده کامپوزیتی، با آمیختن نقاط کوانتومی در نوعی پلیمر خاص ساخته شده است. با توجه به اینکه این نوع پلیمر، از پسماندهای زیستی روغن‌های گیاهی و مواد شیمیایی بدست می‌آید، لذا سازگاری خوبی با محیط‌ زیست دارد. سپس ماده حاصله را با نانوذارت نیترید کربن گرافیتی تقویت نموده و در نهایت، کامپوزیت بدست آمده را با حلال‌‌های ارگانیک ترکیب کرده تا جوهر مورد نظر بدست آید. نتایج آنالیز منحنی‌های تنش و کرنش نشان می‌دهد که این جوهر، چقرمگی کلی مواد روکش‌دار را چند برابر می‌نماید. همچنین، آنالیز و ارزیابی چندین ماهه عملکرد و میزان دوام این جوهر، نشان داد که این محصول، دوام بسیار خوبی در برابر شرایط محیطی داشته و در نتیجه، می‌تواند پتانسیل بالایی برای جلوگیری از جعل کالاها و نمادهای تجاری داشته باشد.

گفتنی است، کاربرد جوهرهای نامرئی تنها محدود به تضمین اصالت محصولات نبوده و جلوگیری از جعل بلیط، اسکناس و اسناد مهم، از دیگر کاربردهای اینگونه جوهرها است. علاوه بر موارد ذکر شده، از این جوهرها می‌توان در کاربردهای تزیینی و هنری نیز استفاده نمود.

 

مرجع: «The Better India»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.