آخرین اخبار

تلاش ستاره هالیوود در راستای بهره‌گرفتن از فناوری نانو برای نجات کره زمین!

تلاش ستاره هالیوود در راستای بهره‌گرفتن از فناوری نانو برای نجات کره زمین!

«رابرت داونی جونیور»، بازیگر سرشناس هالیوود، اعلام نموده که به دنبال راه‌اندازی سازمانی با هدف پاک‌سازی کره زمین است. او خاطرنشان ساخته که برای پیشبرد این هدف، می‌توان از پتانسیل ربات‌ها و نانوفناوری استفاده نمود. به نظر می‌رسد که حضور داونی در نقش «تونی استارک» در مجموعه فیلم‌های مرد آهنین، عامل محرک ظهور این ایده بوده است.

داونی در خصوص ایده خود اظهار می‌دارد: «هرچند که پاک‌سازی کامل کره زمین، امری محال به نظر می‌رسد، اما با بهره‌گیری از فناوری‌های رباتیک و نانو، می‌توان به شکل قابل‌توجهی این کار را انجام داد». گفتنی است، این سازمان که «Footprint Coalition» نام دارد، در آوریل 2020 فعالیت‌های خود را آغاز می‌نماید. البته اطلاعات دقیقی در مورد سیاست‌ها و عملیات‌ اجرایی مورد نظر این نهاد در دسترس نیست.

لازم به ذکر است که محققان به صورت جدی در حال بررسی فناوری‌های نانویی برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی و تغییرات آب‌و‌هوایی هستند. بهبود کارایی فرایندهای تولید انرژی‌های سبز، تولید آلودگی کمتر طی فرآیندهای تولیدی محصولات مختلف، استفاده از فیلترهای نانویی برای کاهش ورود آلودگی‌های جامد، مایع و گازی به هوا و آب، استفاده از مواد جایگزین و منطبق با زیست‌بوم و پاک‌سازی لکه‌های نفتی و آلودگی‌های ناشی از فرایندهای تولیدی مختلف، تنها برخی از این اقدامات به شمار می‌رود.

با همه تلاش‌های صورت گرفته در خصوص بهره‌گرفتن از فناوری نانو برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و دستیابی به فرایندهای جدیدی که منجر به کاهش این آلودگی‌ها می‌شوند، شاید یکی از جالب‌ترین کاربردهای نانوفناوری در زمینه حفاظت از محیط‌زیست، استفاده از نانومواد برای تبدیل دی‌اکسید کربن به محصولات مصرفی است. «آرون چاتوپادیای»، عضو مؤسسه فناوری گواهاتی هند، در خصوص این فناوری اظهار داشته: «نانومواد می‌توانند در حضور نور خورشید، به‌عنوان کاتالیزورهای شیمیایی یا پتروشیمیایی عمل نموده و در نتیجه، قادرند دی‌اکسید کربن را به محصولات مفیدی همچون الکل تبدیل نمایند.»

علی‌رغم ناب بودن این ایده، مشکل اصلی آن و اغلب راهبردهای نانوفناوری، هزینه‌های بالای آن‌ها بوده که متأسفانه هنوز راهکاری برای اقتصادی نمودن این‌گونه طرح‌ها ارائه نشده است. همچنین، مقیاس بسیار کوچک نانوذرات، نگرانی‌هایی را در مورد ضررهای احتمالی این مواد برای سلامتی به وجود آورده است. با تمامی این اوصاف، امکان اینکه محققان بتوانند راهکاری را برای گذر از این موانع پیدا نمایند، وجود داشته و به مرور زمان، نانوفناوری در حال ارزان‌تر شدن است.

 

مرجع: «Big Think»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.