آخرین اخبار

استفاده از یک پوشش نانویی برای بهبود عملکرد پروتئین‌ها

استفاده از یک پوشش نانویی برای بهبود عملکرد پروتئین‌ها

دو عضو هیئت‌علمی دانشگاه «Carnegie Mellon»، موفق به ایجاد تغییراتی در روش‌های تولید پروتئین‌ها و قابلیت بکارگیری آن‌ها در صنایع مختلف شده‌اند. «کریستوف ماتیازوفسکی» و «آلن راسل»، موفق به تولید پروتئین‌هایی مسلح به نانوفناوری شده‌اند که از بسیاری از چالش‌های موجود در مسیر استفاده از آن‌ها، سربلند خارج می‌شوند.

از پروتئین‌ها، می‌توان در فرایندهای درمانی، مانند انسولین بهره برد. همچنین از آن‌ها می‌توان در واکنش‌های مختلفی همچون تولید سوخت‌های زیستی و داروها، به عنوان کاتالیست استفاده نمود. با این ‌حال، پروتئین‌ها نسبت به محیط‌های میزبان بسیار حساس بوده و در برخی موارد، ممکن است این محیط‌ها برای پروتئین‌ها مطلوب نباشند. در نتیجه این تعارض، پروتئین‌ها موفق به نمایش یک عملکرد بهینه نخواهند شد. به طور مثال، با توجه به اینکه انسولین در برابر اسید معده مقاومت لازم را ندارد، می‌بایست به صورت تزریقی استعمال گردیده تا از گزند این محیط میزبان در امان بماند.

به منظور حذف چالش بزرگ موجود در مسیر عملکرد پروتئین‌ها در محیط‌های میزبان مختلف، استارت‌آپ «BioHybrid Solutions»، اقدام به معرفی فرایند جدید و منحصربه‌فردی نموده که می‌تواند تحولات قابل توجهی را در برخی از صنایع به ارمغان آورد. در فرایند ارائه شده، پروتئین‌های تولیدی مجهز به یک پوشش نانویی شده و می‌توانند در این محیط‌های به نسبت خطرناک‌تر نیز، به صورت بهینه به عملکرد خود ادامه دهند. اگرچه پیش‌تر نمونه‌های مشابهی نیز در مقیاس‌های آزمایشگاهی تولید شده بود، اما فرایندهای تولیدی برای این نمونه‌ها بسیار پیچیده بوده و با توجه به دشواری کنترل فرایند، با صرف هزینه و زمان بسیار زیادی همراه بودند. این در حالی است که به کمک روش جدید ارائه شده توسط استارت‌آپ بیوهیبرید، امکان تولید ارزان‌تر، سریع‌تر و کنترل بهتر فرایند تولید، فراهم شده است.

گفتنی است که در سال 2016 میلادی، ماتیازوفسکی و راسل با هدف تولید محصولات پروتئینی برای کاربردهای صنعتی، اقدام به راه‌اندازی استارت‌آپ بیوهیبرید نمودند. این دو محقق که برای سال‌های متمادی در این زمینه با یکدیگر مشارکت داشتند، هدف خود را مبتنی بر ایجاد نسل‌های بعدی ترکیبات پلیمری-پروتئینی تعریف نموده و تلاش داشتند تا عملکردهای بهتری را برای پروتئین‌ها به ارمغان آورند.

در راستای فعالیت‌های ارزشمند این استارت‌آپ، اخیراً راسل و ماتیازوفسکی مورد توجه جامعه محققین و کارآفرینان قرار گرفته‌اند. در همین راستا، راسل در سال 2018 به عنوان مدیرعامل بیوهیبرید، موفق به دریافت جایزه نوآوری از سوی مؤسسه «Pittsburgh Business Times» شد. ماتیازوفسکی نیز با توجه به سوابق ارزشمند خود، اخیراً به عضویت آکادمی ملی علوم آمریکا در آمده است. لازم به ذکر است که فرد سوم این استارت‌آپ، یعنی «آنتونینا سیماکووا» که به عنوان پست‌دکتری در گروه تحقیقاتی ماتیازوفسکی مشغول به فعالیت است، در سال 2016 میلادی و پیش از دریافت مدرک دکتری خود از دانشگاه کارنیج‌ملون، به عنوان چهره نوآور در مرکز کارآفرینی «Swartz» انتخاب گردیده است.

شایان ذکر است که استارت‌آپ بیوهیبرید، به تازگی موفق به جذب حمایت‌های مالی از دپارتمان انرژی ایالات متحده آمریکا «DOE» و همچنین مؤسسه ملی علوم «NSF» شده است. راسل در راستای اهداف توسعه‌ای این شرکت، اظهار امیدواری نموده که بتوانند با جذب سرمایه بیشتر، در آینده نزدیک تعداد کارمندان خود را به بیش از دو برابر برسانند.

 

مرجع: «Carnegie Mellon University»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.