آخرین اخبار

ارائه راهکاری نانویی برای درمان دردهای عصبی

ارائه راهکاری نانویی برای درمان دردهای عصبی

محققان هندی با بهره‌گیری از فناوری نانو، موفق به تولید نوعی مسکن برای کاهش درد مبتلایان به بیماری‌های آرتروز، دیابت، فلج چندگانه و التهاب مهره‌های ستون فقرات شده‌اند. این دارو، از طریق بینی قابل استعمال بوده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

داروهایی که پیش از این، به منظور کاهش دردهای عصبی تجویز می‌شد، عمدتاً خوراکی و یا تزریقی بودند و بعضاً عوارض جانبی قابل توجهی نیز به همراه داشتند. همین مسئله، محققین را بر آن داشت تا به دنبال داروهایی مؤثرتر و با عوارض جانبی پایین‌تر باشند. در همین راستا، محققان مؤسسه فناوری جایپی «Jaypee»، به داروهای نوروپاتیک جدیدی دست یافته‌اند که با بهره‌گیری از نانوذرات و قابلیت استعمال از طریق بینی، می‌تواند اثرگذاری بیشتری را در درمان دردهای عصبی داشته باشد.

گفتنی است، اثر داروی جدید، بر روی موش‌های آزمایشگاهی و در سه حالت استعمال از طریق دهان، بینی و تزریق، مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج آزمایشات، حاکی از آن است که استعمال این دارو از طریق دهان، منجر به باقی ماندن مقدار زیادی از آن در دستگاه گوارشی می‌شود. برای استعمال از طریق تزریق نیز، مقدار قابل توجهی از دارو در خون فرد باقی مانده که می‌تواند عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد. اما نتایج استفاده این دارو از طریق بینی، نشان داد که مقدار قابل توجهی از دارو، به مغز رسیده و به شکلی مؤثرتر، منجر به کاهش دردهای عصبی‌ خواهد شد.

محققان بر این باورند که جذب بالا و اندازه کوچک فرمولاسیون نانو داروی جدید، علت تأثیر بیشتر این دارو بر اعصاب مغز در مقایسه با استعمال آن به صورت محلول آبی است. در همین خصوص، «شوئتا دانگ»، سرپرست تیم تحقیقاتی مذکور و استاد مؤسسه فناوری جایپی، اظهار داشته: «نتایج آزمایشات انجام شده بر روی موش‌ها، نشان داد که استعمال این مسکن از طریق بینی، باعث می‌شود تا مقدار بیشتری از آن توسط مغز جذب شود. با این حال، لازم است مطالعات دارویی بیشتری در این زمینه صورت گیرد. استفاده از این مسکن در قالب کرم‌های بینی، ژل و اسپری، می‌تواند به درمان سرپایی بیماران، کمک شایانی نماید.»

 

مرجع: «down-to-earth»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.