آخرین اخبار

باتری نمکی، راهکار نانویی نوآورانه برای ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر

باتری نمکی، راهکار نانویی نوآورانه برای ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر

شرکت آلمانی واتن‌فال «Vattenfall» که در حوزه تولید انرژی فعالیت دارد، با مشارکت یک استارت‌آپ سوئدی به نام سالت‌ایکس «SaltX»، در حال انجام آزمایشاتی جهت استفاده از نمک برای ذخیره‌سازی انرژی گرمایی است. بالغ بر نیمی از انرژی مصرفی در آلمان، انرژی گرمایی بوده و از آنجاکه میزان انرژی تولیدی توسط منابع انرژی تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی و بادی، متغیر است، لذا این فناوری می‌تواند به‌عنوان یک راهکار بسیار مؤثر جهت ذخیره‌سازی گرما، مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه‌ عملکرد این فناوری نوظهور، مشابه عملکرد باتری‌ها است، با این تفاوت که به جای الکتریسیته، گرما ذخیره می‌شود. شرکت واتنفال و استارتآپ سالتایکس، از یک واکنش شیمیایی ساده که در هنگام مرطوب بودن آهک زنده صورت می‌گیرد، بهره برده‌اند: «دانه‌های نمک مانند، در آب خیس خورده و به کلسیم هیدروکسید تبدیل شده و در طول این فرآیند، مقدار زیادی گرما آزاد می‌کنند. سپس با جداسازی مجدد آب، این ماده مجدداً  به کلسیم اکسید تبدیل می‌شود».

نوآوری اصلی سالت‌ایکس، استفاده از نوعی پوشش‌دهی نانویی آهک است که مانع از اختلال در عملکرد ذخیره‌سازی پس از چند دوره گرمایش و خنک شدن می‌شود. این فرآیند، می‌تواند در مقایسه با فرایند استفاده از آب مصرفی در تجهیزات تبدیل الکتریسیته به گرما، 10 برابر انرژی بیشتری جذب نماید. همچنین برخلاف تانک‌های آب جوش که به آهستگی در طول زمان سرد می‌شوند، این سیستم قادر به حفظ انرژی گرمایی برای مدت طولانی‌تری است.

در حال حاضر، این پروژه آزمایشی که در برلین در حال اجرا است، پتانسیل ذخیره‌سازی انرژی کافی برای تأمین گرمای 100 خانه بزرگ را خواهد داشت. با این وجود، سالت‌ایکس بر این باور است که می‌توان از این فناوری، برای مقیاس‌های بزرگ‌تر نیز بهره جست و گرمای مورد نیاز خانه‌ها یا ادارات متصل به سیستم گرمایش منطقه‌ را تأمین نمود. در حال حاضر، آلمان قادر است با بهره‌گیری از منابع انرژی تجدیدپذیر، دو برابر میزان انرژی مورد نیاز خود را تولید نماید. تنها مشکل این است که میزان انرژی تولیدی، با توجه به وضعیت آب‌وهوا، متغیر بوده و ممکن است در برهه‌های زمانی نیاز به استفاده از سوخت‌های دیگر نیز وجود داشته باشد. با این همه، بهره گرفتن از فناوری جدید، از نظر تئوری این امکان را فراهم می‌نماید که دیگر نیازی به استفاده از گاز یا دیگر سوخت‌های فسیلی وجود نداشته باشد.

گفتنی است که با توجه به اهمیت بالای ذخیره‌سازی انرژی در سال‌های آتی، تلاش برای توسعه چنین فناوری‌های خلاقانه‌ای و ارزیابی نتایج حاصل از به‌کارگیری آن‌ها، کاملاً منطقی است. کارشناسان به اتفاق بر این باورند که به منظور یافتن جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی، دامنه‌ای از راهکارهای فناورانه، ضروری به نظر رسیده که برخی از آن‌ها، به مرحله تجاری‌سازی رسیده و برخی دیگر در مرحله ارزیابی و آزمایش قرار دارند. به عنوان مثال، شرکت خودروسازی تسلا به تازگی در استرالیا نشان داده که به منظور پایدارسازی شبکه‌های برقی، قادر به تولید سیستم‌های باتری لیتیوم یونی بزرگ است.

در همین راستا، دولت آلمان به منظور کنترل گازهای گلخانه‌ای، اعلام داشته تا پیش از سال 2022 میلادی، تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل می‌نماید. همچنین تا پیش از سال 2038، استفاده از زغال‌سنگ جهت تولید برق متوقف خواهد شد. بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت آلمان در زمینه حفاظت از محیط‌زیست، تا پیش از یافتن فناوری جدید جهت بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، از گاز به‌عنوان یک گزینه موقتی استفاده خواهد شد.

 

مرجع: «arkansasonline»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.