آخرین اخبار

قرارگیری استارت‌آپ‌های ایرانی فعال در حوزه دریایی در مسیر تجاری‌سازی

قرارگیری استارت‌آپ‌های ایرانی فعال در حوزه دریایی در مسیر تجاری‌سازی

اهمیت راهبردی دریا و نقش آن در زندگی بشر، امری غیرقابل انکار است. ورود به حوزه دریایی میسر نخواهد شد، مگر از طریق ساخت و تولید شناور و سامانه‌های مرتبط با آن و یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین سامانه‌های مذکور، پیشرانه آن است. توسعه این امر، در گرو تحقیق و توسعه و به اشتراک گذاشتن دانش محققان و پژوهشگران این عرصه بوده که با برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی پیشرانه‌های دریایی در دانشگاه صنعتی شریف، گام‌هایی جدی برای تحقق آن برداشته شده است.

ششم اسفندماه سال گذشته، نخستین رویداد استارت‌آپی پیشرانه‌های دریایی، با حمایت گروه دریایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری برگزار گردید که طی این رویداد، 32 طرح از سوی نوآوران و صاحبان ایده ارائه شد. پس از داوری دو مرحله‌ای طرح‌های ارسالی و ارزیابی دقیق آن‌ها، 6 ایده به‌عنوان طرح‌های برتر انتخاب گردید. حال پس از پایان این مرحله و نهایی شدن طرح‌های برتر، سرمایه‌گذاری در صنعت پیشرانه‌های دریایی، به‌عنوان گام بعدی تجاری‌سازی این ایده‌ها در دستور کار متولیان قرار گرفته است.

«محسن نادری» دبیر اجرایی نخستین رویداد استارت‌آپی پیشرانه‌های دریایی، با تأکید بر تلاش‌های جدی برای تأمین مالی طرح‌های برتر، اظهار داشت: «تا کنون ده جلسه میان مالکان طرح‌ها و ایده‌های منتخب و گروهی از سرمایه‌گذاران برگزار شده است. در این جلسات، مقرر شد تا این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری داوطلبین، وارد فاز اجرایی شوند». وی با اشاره به مزایای اجرایی شدن طرح‌های مذکور، اظهار داشت: «فراخوان شرکت در این رویداد استارت‌آپی را برای تمامی دانشگاه‌های کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه دریایی ارسال کردیم. برگزاری چنین رویدادهایی، کمک بزرگی در اشتغال‌زایی و کارآفرینی کشور خواهد بود.»

گفتنی است، «هوشمندسازی پیشرانه‌های دریایی»، «هوشمندسازی بنادر کشور»، «جایگاه سیستم رانش در بهره‌وری ناوگان دریایی کشور»، «محرکه اصلی»، «انتقال قدرت»، «پیش برنده‌ها» و «پایش و نگهداری»، از مهم‌ترین نیازهای صنعت پیشرانه‌های دریایی است که سرمایه‌گذاران نیز تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این موضوعات نشان داده‌اند.

لازم به ذکر است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای حمایت از ایده‌های ناب دانشگاهی که می‌توانند تحولی عظیم در صنایع کشور به دنبال داشته باشند، برنامه‌های حمایتی مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، یکی دیگر از برنامه‌های موجود، برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو یا نانومچ بوده که سالیانه در طی فراخوان‌هایی، نسبت به جذب طرح‌های نانویی که پتانسیل لازم برای تجاری‌سازی دارند، اقدام نموده و آن‌ها را در مسیر ورود به عرصه تجاری، همراهی و حمایت می‌نماید.

 

مرجع: «SNN»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.