آخرین اخبار

نانو پانسمان هوشمند بومی، راهکاری کارآمد برای درمان زخم‌های دیابتی

نانو پانسمان هوشمند بومی، راهکاری کارآمد برای درمان زخم‌های دیابتی

یک استارت‌آپ ایرانی فعال در حوزه سلامت و مراقبت‌های پزشکی، موفق به تولید نوع جدیدی از پانسمان شده که درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی را تسهیل می‌نماید. نام شرکت «پانوتک»، برای نخستین بار در چالش‌های نوآوری و فناوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بر سر زبان‌ها افتاد؛ هنگامی‌که در جریان چالش فناورانه «زخم‌پوش زخم‌های دیابتی»، توانست جزء برترین استارت‌آپ‌های این برنامه قرار گیرد. در ادامه، شتاب‌دهنده شزان، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بر روی این استارت‌آپ شد و گروه نانو زیست پلیمر پانوتک، از دی‌ماه 96 و با سرمایه‌گذاری این شتاب‌دهنده، فعالیت‌های خود را توسعه داد.

تلاش‌های این استارت‌آپ، منجر به تولید پانسمانی با نانو الیاف سلولزی شده که به‌طور خاص، برای درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی کاربرد دارد. این پانسمان، با به‌کارگیری فناوری نانو، باعث بهبود راندمان التیام زخم نسبت به سایر پانسمان‌ها می‌شود. همچنین، این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، هزینه کمتری داشته و با توجه به سرعت تولید بالا و تکرارپذیری، تولید صنعتی آن با راندمان بالاتری انجام می‌گیرد.

از منظر بیماران مبتلا به دیابت و یا سوختگی‌های شدید، استفاده از این پانسمان طول دوره درمان بیماری را کاهش می‌دهد که این موضوع، علاوه بر کاهش درد و رنج کاربران، کاهش هزینه‌های درمان را نیز به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است، پانسمان ابداعی پانوتک، ساختاری شفاف داشته و پزشک به سادگی می‌تواند وضعیت زخم را بررسی و روند درمان را بهتر مدیریت کند. همچنین، این پانسمان با توجه به ویژگی‌های نانویی، می‌تواند مدت‌زمان طولانی‌تری روی زخم قرار گرفته و در عین عبور اکسیژن به سطح زخم، از ورود میکروارگانیسم‌ها به آن جلوگیری نماید.

گفتنی است، جنس پانسمان نانویی فوق‌الذکر، مبتنی بر نوعی سلولز است که از سنتز باکتری تولید شده است. در حال حاضر، این محصول مجوز نانومقیاس را دریافت نموده و تست‌های حیوانی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته است. با توجه به پشت سر گذاشتن این مراحل، تجاری‌سازی نهایی محصول، به زودی و پس از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو، انجام خواهد گرفت.

 

مرجع: «SNN»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.