آخرین اخبار

بهره‌گیری از نانو فناوری برای ترسیم نقشه تکثیر «DNA»

بهره‌گیری از نانو فناوری برای ترسیم نقشه تکثیر «DNA»

محققان مؤسسه «Bionano Genomics» در سن‌دیگو، از فناوری نانو برای ترسیم بخش‌هایی از کروموزوم که تا به حال قابل ترسیم نبود، استفاده نموده‌اند. دستگاه طراحی شده از سوی آن‌ها، با بررسی سازمان‌دهی توالی‌ها در یک مولکول و در زمان‌های مختلف، این مشکل را حل کرده است، به‌طوری که با استفاده از آن، می‌توان در یک ساعت، 30 میلیارد جفت را خوانده که برابر با 10 ژنوم انسان خواهد بود.

این فناوری، این امکان را فراهم می‌سازد تا به‌طور هم‌زمان، کل محل‌هایی که تکثیر «DNA» از آن‌ها شروع می‌شود را در میلیون‌ها فیبر «DNA» مجزا ترسیم نماییم. با این قابلیت، درک بسیاری از بیماری‌ها، به‌ویژه انواع سرطان که در نتیجه اختلال در تکثیر «DNA» است، ممکن خواهد شد. لازم به ذکر است که منشأ تکثیر، معمولاً نمایان نبوده و در مکان‌های زیادی در مولکول‌های مختلف، صورت می‌گیرد. از همین رو، ما باید مولکول‌های «DNA» مجزا را بررسی نموده، تا محل‌های تکثیر را تشخیص دهیم.

لازم به ذکر است که به کمک عکس گرفتن از «DNA»، می‌توان چیزهایی را به صورت مستقیم اندازه‌گیری نمود که با استفاده از روش‌های غیرمستقیم، به سختی قابل‌سنجش هستند. به‌طور مثال، به کمک این کار، می‌توان دریافت که فرآیند تکثیر «DNA»، در کدام قسمت از هر کروموزوم شروع می‌شود. این نکته از آنجا حائز اهمیت است که تکثیر بدون خطای «DNA»، برای تولید سلول‌های سالم ضروری بوده و زمانی‌که این فرآیند ناقص بوده یا دچار اختلال شود، نتیجه می‌تواند با سرطان یا بیماری‌های دیگر، همراه گردد.

تجاری‌سازی نهایی فناوری نانویی نقشه تکثیر مولکول‌های «DNA»، کمک می‌کند تا داروهای شیمی‌درمانی مبارزه با سرطان، مواردی که اختلال در تکثیر کروموزومی اتفاق افتاده است را بهتر شناسایی نموده و مورد حمله قرار دهند. همچنین، امکان کاهش پیامدهای منفی این داروها و ارتقاء عملکرد آن‌ها را نیز، فراهم می‌آورد.

گفتنی است که برای زیست‌شناسان سرتاسر دنیا، 25 آوریل روز ویژه‌ای است. در 25 آوریل سال 1953 میلادی، مقالاتی علمی در زمینه ساختار مارپیچی مولکول «DNA» منتشر شد که جایگاهی ویژه در توسعه و تکامل فناوری اصلاح ژنتیکی داشت. همچنین در 25 آوریل 2003 نیز، تکمیل پروژه ژنوم انسان اعلام گردید. همین موضوع، باعث شده است تا این روز به عنوان روز «DNA» شناخته شده و همه‌ساله، از طریق برگزاری مراسم بزرگداشت، اکتشافات جدید مربوط به این حوزه، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

  

مرجع: «NewsWeek»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.