آخرین اخبار

ارزش یک میلیارد دلاری فناوری باتری یک استارت‌آپ نانویی

ارزش یک میلیارد دلاری فناوری باتری یک استارت‌آپ نانویی

شرکت سیلا نانوتکنولوژی «Sila Nanotechnologies» در سال گذشته میلادی، با جذب سرمایه 170 میلیون دلاری از شرکت خودروسازی دایملر، ساخت اولین خطوط تولید خود برای مواد مورد استفاده در باتری را آغاز نموده است. این خط تولید که به گفته مدیر اجرایی این استارت‌آپ موفق، ماده‌ای را برای تأمین معادل 50 مگاوات باتری لیتیوم یونی تولید می‌کند، حاصل مشارکت‌های فناورانه سیلا نانوتکنولوژی و شرکت دایملر بوده و حالا قرار است با مشارکت برخی شرکای جدید، توسعه یابد. سیلا نانوتکنولوژی، از زمان تأسیس در سال 2011 میلادی، به خوبی توانسته است تا مسیر توسعه فناوری و جذب سرمایه را طی نموده و هم‌اکنون، ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار دارد.

اگرچه هنوز اطلاعاتی از برنامه‌های توسعه‌ای سیلا نانوتکنولوژی در دست نیست، اما این شرکت اعلام داشته که مواد مورد نظر، تا پایان سال 2020 میلادی به بازار ارائه خواهند شد. این موضوع، به معنای پتانسیل بالقوه در به‌کارگیری این مواد جدید در انواع مختلفی از محصولات مصرفی، اعم ساعت‌های هوشمند، هندزفری‌های ایرباد و دستگاه‌های دیجیتالی ورزشی است.

گفتنی است، سیلا نانوتکنولوژی یک آند سیلیکونی برای جایگزینی با گرافیت در باتری‌های لیتیوم یونی تولید نموده است که بنا بر ادعای این شرکت، می‌تواند چگالی انرژی باتری‌ها را تا 20 درصد افزایش داده و دوام شارژ باتری را به میزان قابل توجهی ارتقاء دهد. «بردی چوسکی»، مدیر اجرایی این شرکت، در خصوص فناوری منحصربه‌فرد این شرکت، اعلام داشته: «در صورتی‌که بتوانید چگالی انرژی را تا 20 درصد افزایش دهید، می‌توانید از 20 درصد سلول کمتر استفاده کنید و عملاً هر پک باتری، 20 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید را به همراه خواهد داشت و این روشی کارآ برای کاهش قیمت باتری است.»

همین ایده کاهش هزینه، موجب شده است تا توجه برخی از غول‌های خودروسازی، مانند «BMW» و دایملر نیز به فناوری سیلا نانوتکنولوژی جلب شود. برای دایملر، مواد تولیدی این استارت‌آپ، می‌توانند روند برقی‌سازی محصولات این شرکت را تقویت نموده و با تسریع قابل توجهی، همراه نمایند. گفتنی است، مرسدس بنز قصد دارد تا کل مجموعه محصولات خود را تا سال 2022 میلادی، به صورت الکتریکی عرضه نماید و از همین رو، دایلمر باید برای سیستم انرژی خودروهای خود، تولید جایگزین‌های برقی را سرعت بخشد. یکی از مدیران ارشد این شرکت، در خصوص استراتژی در دست اقدام، اضهار داشته است: «ما در مسیر آینده بدون کربن هستیم. در حالی‌که مدل‌های جدید EQC ما امسال وارد بازار می‌شوند، مسیر خود را برای نسل بعدی خودروهای برقی و با باتری‌های قدرتمند، آماده کرده‌ایم.»

مسئله اشاره شده از سوی دایملر، چالش جدی برای بسیاری از خودروسازان است که می‌تواند از طریق فناوری نانویی سیلا نانوتکنولوژی، مرتفع گردد. «جف ایملت»، مدیر اجرایی سابق جنرال موتورز که در خلال آخرین سرمایه‌گذاری جذب شده از سوی سیلا نانوتکنولوژی، به عضویت هیئت‌مدیره این استارت‌آپ در آمده است، می‌گوید: «پیشرفت‌ها در باتری‌های لیتیوم یونی، به‌شدت محدود شده است و ما برای بهبودهای حداقلی، در حال مبارزه هستیم. تیم ما نه‌تنها یک راهکار فناورانه موفقیت‌آمیز ایجاد کرده است، بلکه این فناوری، به راحتی قابلیت تجاری‌سازی دارد.»

 

مرجع: «TechCrunch»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.