آخرین اخبار

انتشار فهرست «VC»های موفق اروپایی با تمرکز بر استارت‌آپ‌های «B2C»

انتشار فهرست «VC»های موفق اروپایی با تمرکز بر استارت‌آپ‌های «B2C»

تأمین مالی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر «VC»، یک راهکار رایج و مؤثر برای موفقیت استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود. کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تحقیق و توسعه و ریسک شکست در تجاری‌سازی فناوری، عملاً قادر به استفاده از سایر منابع مالی نظیر وام‌های بانکی نیستند. علاوه بر این، «VC»ها مجموعه‌ای از کمک‌ها و مشاوره‌های مدیریتی و فرآیندی را به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌دهند که شاید اهمیت آن‌ها از کمک‌های مالی اخذ شده نیز، بیشتر باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، استراتژی‌های متنوعی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها دارند. برخی بر یک حوزه فناوری خاص متمرکز بوده و برخی دیگر سعی می‌کنند تا به استارت‌آپ‌های فعال در یک منطقه جغرافیایی مشخص، خدمات خود را ارائه نمایند. اما یک منظر مهم از استراتژی‌های «VC»ها، نوع استارت‌آپ‌های تحت پشتیبانی آن‌ها است. به عنوان مثال، به تازگی فهرستی از صندوق‌های فعال در اتحادیه اروپا منتشر شده که خدمات و منابع خود را به استارت‌آپ‌های «B2C» ارائه می‌دهند. (در بازاریابی «B2C»، مصرف‌کننده نهایی در کانون توجه قرار گرفته و همین عامل، موجب می‌شود تا مجموعه مشتریان و مخاطبین بالقوه خدمات و محصولات، بسیار گسترده‌تر از دیگر مدل‌هایی مانند «B2B» و «B2G» باشد.)

اولین «VC» معرفی شده، گروه سرمایه‌گذاری سوئدی «Kinnevik» است که از موفق‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در اروپا به حساب می‌آید. این «VC»، قدمتی 80 ساله داشته و با سرمایه‌گذاری موفق در استارت‌آپ‌هایی مانند «Zalando»، «Milicom» و «Tele2»، از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران حوزه مد می‌باشد. ارزش دارایی‌های این گروه سرمایه‌گذاری، در حدود 6.7 میلیارد دلار برآورد شده است.

دومین سرمایه‌گذار موفق در حوزه «B2C»، صندوق سرمایه‌گذاری «Balderton Capital» است که خدمات خود را به استارت‌آپ‌های حاضر در مراحل اولیه رشد ارائه می‌دهد. این شرکت، در طی 19 سال گذشته، حدود 2.7 میلیارد دلار، به استارت‌آپ‌هایی مانند «VOI» (نوعی اسکوتر مجازی برای بچه‌ها)، «Virtuo» (اجاره خودروی دیجیتال) و «Kaia Health» (اپلیکیشن‌های سلامت دیجیتال)، تزریق نموده است.

«Lakestar»، از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر پیشرو در اروپا است که بیشتر بر خدمات و محصولات مبتنی بر اینترنت متمرکز است. این «VC»، سابقه سرمایه‌گذاری در طیفی وسیع از شرکت‌های بسیار مشهور جهان، مانند فیسبوک، «Spotify» و «Skype» را دارا بوده و اخیراً فعالیت‌های خود در آسیا را نیز، به شدت توسعه داده است.

از دیگر «VC»های مشهور در زمینه استارت‌آپ‌های «B2C»، می‌توان به «Index Ventures » و «Creandum» اشاره نمود.

 

مرجع: «EU-Startups»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.