آخرین اخبار

نقش‌آفرینی نقاط کوانتومی در نسل بعدی نمایشگرهای هوشمند

نقش‌آفرینی نقاط کوانتومی در نسل بعدی نمایشگرهای هوشمند

یک جنبه هیجان‌انگیز از فناوری نانو که به تازگی مورد توجه ویژه دانشمندان و شرکت‌های فناور قرار گرفته است، ظهور فناوری‌های مبتنی بر نقاط کوانتومی است که در نورپردازی‌های هوشمند و نسل جدید صفحات نمایش دستگاه‌های الکترونیک، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی یک دهه گذشته، نقاط کوانتومی کلوئیدی «cQD»، مسیر تجاری‌سازی را با موفقیت طی نموده و از کنجکاوی‌های آزمایشگاهی تا عرضه در بازارهای چند میلیارد دلاری، خودی نشان داده‌اند. این مواد اپتو الکتریک را می‌توان نمونه‌ای از داستان‌های موفقیت نانو فناوری دانست که در طیف وسیعی از دستگاه‌ها، نظیر تلویزیون‌ها و صفحات نمایش، دستگاه‌های نورپردازی «LEDs»، سلول‌های خورشیدی، فوتو دیودها، ترمو الکتریک‌ها و ترانزیستورها، بکار رفته و حتی تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده‌اند.

شاید به عنوان یکی از نخستین تجارب تجاری‌سازی نقاط کوانتومی در نمایشگرها، بتوان به تلاش پروفسور کیم و شرکت سامسونگ از سال 2006 میلادی اشاره نمود که استفاده از صفحات نمایش «cQD»، در دستگاه‌های تولیدی این شرکت را مد نظر قرار داده بود. در نهایت این نمایشگرها، در سال 2015 میلادی و با نام تجاری «Samsung SUHD TV»، به بازار عرضه شد. تحلیلگران بازار تلویزیون، معتقدند که تا سال 2030 میلادی، بازار تلویزیون‌های مبتنی بر نقاط کوانتومی، با ارزش بیش از 35 میلیارد دلاری همراه خواهد بود.

گفتنی است، فناوری «QLED» در مقایسه با «OLED»، یک نوآوری برافکن به حساب آمده که می‌تواند در چند سال آینده، فناوری مذکور را به کلی منسوخ نماید. روند فروش محصولات نیز، این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد. در سال 2018 میلادی، میزان فروش تلویزیون‌های «LED» با نقاط کوانتومی، برابر با 2678 میلیون دستگاه بوده است که در رقابتی تنگاتنگ، با 2514  میلیون فروش تلویزیون‌های «OLED»، همراه بوده است. این در حالی است که برآورد می‌شود در سال 2019 میلادی، فروش تلویزیون‌های «QLED» به بیش از 4 میلیون افزایش یابد. از مهم‌ترین ویژگی‌های صفحات نمایش «cQD» که می‌تواند فناوری‌های فعلی روشنایی هوشمند را تکمیل و یا جایگزین نماید، «خلوص رنگ بالاتر و پهنای انتشار باریک‌تر»، «تطبیق‌پذیری رنگ فوق‌العاده» و «طول عمر بیشتر» است. یکی از مراکز تحقیقاتی پیشرو در حوزه نقاط کوانتومی که بر توسعه کاربردهای جدید و تجاری‌سازی آن‌ها، به‌ویژه در حوزه نورپردازی و صفحات نمایش متمرکز است، بخش مهندسی دانشگاه کمبریج «CUED» می‌باشد. 

 

مرجع: «Open Access Government»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.