آخرین اخبار

درج دو محصول نانویی در فهرست بهای کشور

درج دو محصول نانویی در فهرست بهای کشور

با افزایش آگاهی‌ها پیرامون مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد فناوری نانو، محصولات نانویی داخلی توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تجاری‌سازی و ورود به بازارهای جدید دست یابند. در آخرین نمونه از این دستاوردهای موفق، دو محصول نانویی کاشی‌های آنتی‌باکتریال و دستگاه تصفیه آب با غشاء سرامیکی نانو ساختار، در فهرست بهای سال 98 قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که در سال جدید، استقبال از آن‌ها به شدت افزایش یابد. (فهرست بها، کتابچه‌ای حاوی لیست قیمت مواد، مصالح و یا خدماتی است که پیمانکاران عمرانی از آن‌ها برای پروژه‌های داخل کشور استفاده می‌کنند. هر ساله سازمان مدیریت و برنامه، فهرستی از بهای رشته‌های مختلف پروژه‌های عمرانی را منتشر می‌کند.)

اولین محصول، دستگاه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانو ساختار است که پیش از این، در کارواش‌های سطح کشور مورد استفاده قرار گرفته بود. پساب‌های خانگی به جز خروجی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی که در هنگام حمام کردن، شستشوی ظروف و لباس‌ها ایجاد می‌شود را اصطلاحاً آب خاکستری می‌نامند. تصفیه این آب، می‌تواند راهکاری کلیدی برای مقابله با بحران بی‌آبی قلمداد شده که با کمک فناوری تصفیه آب خاکستری، ۷۰ درصد از آب مصرفی، قابل استحصال مجدد خواهد بود. در این سامانه، آب خاکستری به صورت هیبریدی با استفاده از غشاهای نانو ساختار سرامیکی چند کاناله، تصفیه و گندزدایی می‌شود. فناوری فوق، در دو مرحله میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، پساب ورودی را تصفیه نموده و آب را برای استفاده مجدد، به سیستم باز می‌گرداند. محصول نهایی، آب با کیفیتی است که بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، استانداردهای داخلی و جهانی را دارا می‌باشد.

دومین محصول نانویی موفق، کاشی‌های آنتی‌باکتریال است که در نیمه دوم سال ۹۷، در چهار بیمارستان شهرهای چابهار، خرم‌آباد و سمنان نصب شده‌اند. پیش از این نیز کاشی‌های آنتی‌باکتریال در چندین بیمارستان تهران، ایلام، بندرعباس، ارومیه، سیستان و بلوچستان و کرج، نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود. گفتنی است که تفاوت قیمت میان کاشی‌های رایج و کاشی‌های آنتی‌باکتریال، به‌عنوان مانعی در مسیر توسعه بازار این محصولات بوده و امید است که با قرار گرفتن کاشی‌های آنتی‌باکتریال نانویی در لیست فهرست بها، پیمانکاران بتوانند از این محصول در پروژه‌های عمرانی دولتی استفاده نموده و در نتیجه، استقبال بیشتری از این محصولات صورت گیرد.

لازم به ذکر است که استفاده از کاشی‌های آنتی‌باکتریال در بیمارستان‌ها، هتل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی، استخرها و حتی اماکنی نظیر خانه سالمندان، می‌تواند مزیت‌های بهداشتی قابل‌توجهی ایجاد نماید. از همین رو، افزایش مصرف این محصولات در پروژه‌های عمرانی کشور، می‌تواند ارتقاء کیفی این پروژه‌ها را به همراه داشته باشد.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.