آخرین اخبار

اهمیت فناوری نانو در توسعه دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی

اهمیت فناوری نانو در توسعه دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی

بازار دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی، مانند انواع ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های رهگیری تناسب اندام و لوازم جانبی پزشکی، با سرعتی چشمگیر در حال رشد بوده و طیفی وسیع از موضوعات مورد علاقه مردم، به‌ویژه در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و سلامت و همچنین، برنامه‌ها و اطلاعات سرگرمی را در بر می‌گیرد. بدیهی است که در چنین شرایطی، هر فناوری جدیدی که بتواند به نحوی به توسعه و بهبود عملکرد دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند کمک نماید، مورد استقبال تولیدکنندگان و سازندگان آن‌ها قرار می‌گیرد. فناوری نانو هم، یکی از همین ابزارهای کارآمد به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر، به شدت مورد استقبال شرکت‌های فناور قرار گرفته است.

پرسش این است که چگونه فناوری نانو می‌تواند به پیشرفت دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی کمک نماید؟ در پاسخ باید گفت، عمده‌ترین چالش این دستگاه‌ها، انعطاف‌پذیری، راحتی کاربر با آن، توانایی کاهش ابعاد آن‌ها و همچنین، شیک و منطبق با مد نمودن این دستگاه‌ها است. بدیهی است، نانو فناوری با توجه به پتانسیل‌های بالای موجود، قابلیت پاسخ‌گویی و کمک نمودن به تمامی این اهداف را دارا می‌باشد. به عنوان مثال، می‌توان به سنسورهای نانویی در لباس‌های هوشمند اشاره نمود که با اندازه‌های بسیار کوچک خود، قابلیت‌های فراوانی را در اختیار شرکت‌های فناور سازنده دستگاه‌های الکترونیک قرار می‌دهند. سنسورهای نانومتری، یک محرک خارجی را تشخیص داده و آن را به یک سیگنال قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کنند که در ادامه، به یک واحد پردازش یا دستگاه مونیتورینگ انتقال می‌یابد. این سنسورها، در طیف وسیعی از جنبه‌های زندگی مدرن فعلی کاربرد دارند. یک گوشی هوشمند را در نظر بگیرید، ترکیبی از چند سنسور نانویی، می‌توانند ویژگی‌هایی مانند شتاب‌سنج، فشارسنج، انواع موقعیت‌یابی و جهت‌گیری و ... را در اختیار کاربر قرار دهند.

به نظر می‌رسد که با توجه به تقاضای فزاینده برای دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی و انعطاف موجود در نانو فناوری برای رفع بسیاری از چالش‌های موجود در این دستگاه‌ها، یکی از کانال‌های عمده تجاری‌سازی فناوری نانو در طی سال‌های آتی، این حوزه باشد. همپوشانی فناوری نانو و الکترونیک در دستگاه‌های فوق، نوید یک زندگی متفاوت و کاملاً منحصربه‌فرد را برای بشر می‌دهد.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.