آخرین اخبار

اصلاح و افزایش دوام بتن با استفاده از فناوری نانو

اصلاح و افزایش دوام بتن با استفاده از فناوری نانو

شرکت فوجی‌فیلم «Fujifilm Corp»، با استفاده از فناوری نانو و بکارگیری تکنولوژی مربوط به نانوذرات که برای فیلم‌های عکاسی و لوازم آرایشی طراحی شده است، موفق به توسعه یک ماده جدید شده که قابلیت نفوذ به بتن و استفاده در فرایندهای تعمیراتی را خواهد داشت.

بنابر گزارش ارائه شده توسط «X.Tech»، فوجی‌فیلم قصد دارد تا در طی چند سال آینده، با توسعه فناوری جدید خود اقدام به عرضه محصول نوینی نماید که نسبت به نمونه‌های مشابه، با کاهش بیش از 90 درصدی در اندازه ذرات، همراه است.

یکی از کاربردهای احتمالی معرفی شده برای این محصول جدید، بکارگیری آن برای افزایش دوام بتن است که این کار، از طریق اشباع سطح بتن به کمک مواد جدید و نفوذ آن‌ها از طریق حفره‌های سطحی موجود، انجام می‌گیرد. با ورود مواد از طریق سطح به داخل حفرات موجود در بتن، این مواد به نوعی مانع ایجاد آسیب‌های احتمالی در نتیجه واکنش‌های مخربی مانند نمک‌ها یا واکنش‌های قلیایی-سیلیکا می‌شوند. با این وجود، مسئله‌ای که در خصوص این راهکار ساده وجود دارد، این است که اگر اندازه ذرات تولید شده، از اندازه حفرات سطحی یا داخلی بتن کم‌تر باشد، نمی‌تواند تا اعماق زیادی در داخل بتن نفوذ نماید و در نتیجه، عملکرد مناسبی را برای این کاربرد، از خود نشان نخواهد داد. این مسئله، با در نظر گرفتن اینکه در بتن‌های معمول، اندازه میانگین حفرات در حدود 100 نانومتر است و از طرف دیگر، مواد موجود در حال حاضر نیز، اندازه‌ای در حدود 100 نانومتر داشته که با انحرافاتی از این سایز نیز همراه می‌باشند، دلیلی برای عدم عملکرد مناسب این مواد خواهد بود؛ چراکه مواد به بخش‌هایی از بتن نفوذ نکرده و در نتیجه، پتانسیل رخ دادن حوادث مختلف برای بتن، وجود خواهد داشت.

نقطه اختلاف ماده جدید معرفی شده توسط فوجی‌فیلم، با محصولات کنونی موجود، در اندازه یکنواخت ذرات تولیدی است که همگی در حدود 10 نانومتر و حتی کمتر از آن می‌باشند و در نتیجه، می‌تواند به خوبی برای بهبود و افزایش دوام بتن، مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که در حال حاضر، فوجی‌فیلم در حال انجام تست‌های نهایی و بررسی قابلیت تولید انبوه این ماده جدید است که می‌تواند تحولی عظیم را در صنایع مربوطه، به همراه داشته باشد.

 

مرجع: «X.Tech»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.