آخرین اخبار

استفاده از نانوذرات برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده موتور

استفاده از نانوذرات برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده موتور

شرکت «FuelGems» که یک استارت‌آپ مستقر در دره سیلیکون است، موفق به دستیابی به یک فناوری منحصربه‌فرد شده است که می‌تواند کاهش مصرف بنزین و سوخت دیزل را به همراه داشته باشد. در نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه، آزمایش‌های گسترده دانشگاهی و تست‌های روزانه و منظم، امکان تولید انبوه و بکارگیری نانوذراتی فراهم شده است که در عین کاهش مصرف سوخت، کاهش قابل توجه آلایندگی را نیز به همراه خواهد داشت.

بنابر گزارش‌ها و آمارهای موجود، میزان مصرف سوخت در ناوگان‌های عمده حمل و نقلی در اروپا و آمریکا، هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد دلار به دنبال دارد. همچنین، آمار جهانی حاکی از آن است که میزان مصرف سوخت‌های مبتنی بر نفت، بیش از 3.5 تریلیون دلار در سال است. این بازار گسترده مصرفی، یکی از دلایل عمده‌ای است که بازیگران متعددی را ترغیب به یافتن راهی برای کاهش مصرف سوخت و ذخیره هرچه بیشتر آن می‌نماید. در این راستا، بسیاری از کشورها به دنبال حذف این وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی بوده و همین مسئله، شرکت‌هایی همچون تویوتا، هیوندای، جنرال موتورز و ... را ترغیب نموده تا به دنبال خودروهای الکتریکی به عنوان جایگزین‌های ارزشمندی برای خودروهای معمول باشند. با این وجود، برآوردها حاکی از آن است که تا سال 2025 میلادی، قریب به 80 درصد اتومبیل‌های موجود در بازار، مبتنی بر بنزین و یا سوخت دیزل خواهند بود و همین مسئله، ارزشی قابل توجه برای فعالیت‌های «FuelGems» به دنبال خواهد داشت.

در حالی‌که رقبایی همچون «Shell»، «BP»، «Chevron» و «ExxonMobil» نیز از مواد افزودنی در سوخت‌های خود استفاده می‌نمایند، با این وجود از طرفی مواد افزودنی مورد استفاده آن‌ها گران‌قیمت بوده و از طرف دیگر، تنها اثرات تمیزکنندگی بر روی موتور داشته و کاهش مصرف سوخت را به همراه ندارند. علاوه بر مقرون به صرفه بودن استفاده از افزودنی‌های جدید ارائه شده، استفاده از آن‌ها بسیار ساده بوده و رانندگان می‌توانند به راحتی آن‌ها را در زمان پر کردن باک بنزین، به سوخت خود اضافه نمایند. همچنین مصرف‌کنندگان عمده نیز می‌توانند ترکیبات ارائه شده را در داخل تانک‌های اصلی ذخیره‌سازی سوخت خود اضافه کنند.

علاوه بر کاهش مصرف سوخت، مواد افزودنی ارائه شده توسط «FuelGems»، هیچ ضرری برای محیط زیست و یا خودروهای مصرف‌کننده به همراه نخواهد داشت. نانومواد، در داخل موتور با احتراق همراه شده و در فیلترها جمع نمی‌شوند و در نتیجه، در گارانتی‌های ارائه شده برای خودروها مشکلی به همراه نخواهد داشت. در واقع، به کمک استفاده از 1 تا 3 گرم از نانوذرات ارائه شده در یک تن سوخت، کاهش 7 الی 10 درصدی در میزان مصرف سوخت به ارمغان می‌آید و در عین حال، اثر روانکاری نانوذرات، موجب افزایش عمر موتور، انژکتورهای سوخت و پمپ می‌گردد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از بازار گسترده برای ترکیب جدید معرفی شده توسط «FuelGems» است و حتی ادعاهایی مبنی بر علاقه‌مندی قریب به 90 درصد رانندگان اوبر، برای استفاده از این مواد ارائه شده است.

 

مرجع: «Oil and Gas 360»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.