آخرین اخبار

سه برابر شدن عمر شارژ باتری گوشی‌های هوشمند به کمک نانومواد جدید

سه برابر شدن عمر شارژ باتری گوشی‌های هوشمند به کمک نانومواد جدید

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حدود 95 درصد افرادی که به دنبال انتخاب مدل گوشی هوشند مدنظرشان هستند، آپشن میزان شارژ و عمر باتری، یکی از مهمترین مواردی است که در نظر گرفته و در انتخابشان تعیین کننده است. در همین راستا، شرکت‌های فناور مختلف و همچنین مؤسسات تحقیقاتی فعال در حوزه باتری‌ها، به دنبال راهکارهایی برای افزایش میزان شارژ قابل ذخیره در باتری‌ها هستند. اهمیت این مسئله، ورود نانوفناوری به این حوزه را نیز با توجیهات منطقی همراه می‌سازد. در همین راستا، اخیراً یک تیم ایرلندی، ماده جدیدی تولید نموده که می‌تواند عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی موجود را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشد.

محققان بنیاد علمی مرکز مواد پیشرفته و تحقیقات مهندسی زیست پزشکی ایرلند «AMBER» مستقر در «کالج ترینیتی دوبلین»، اخیراً از استفاده از نانومواد جدید «MXene» در باتری خبر داده‌اند. این مواد، به طور بالقوه طول عمر باتری‌های قابل شارژ را افزایش داده و همچنین باعث می‌شوند که بتوان آن‌ها را بدون کاهش در عملکرد، در سایز کوچک‌تری تولید نمود.

از نظر عددی، این فناوری می‌تواند عمر باتری‌های فعلی که برای 10 ساعت مکالمه است را به 30 تا 40 ساعت افزایش دهد. برای وسایل نقلیه الکتریکی نیز، این فناوری می‌تواند ​​به طی مسافت 500 کیلومتر با یک بار شارژ، منجر گردیده که این میزان بهبود، باعث می‌شود تا خودروهای الکتریکی بتوانند در رقابت با اتومبیل‌های احتراقی، در رقابت جدی‌تری وارد شوند.

گفتنی است، تاکنون مواد افزودنی زیادی برای تست میزان بهره‌وری و عملکرد، در باتری‌های لیتیوم یونی آزموده شده‌اند، اما اکثر این مواد، هنگام رسیدن به ظرفیت‌های بالاتر، عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهند. این چالش، از آنجا حاصل می‌گردد که اتصال‌دهنده‌های پلیمری مورد استفاده در این باتری‌ها، مقاومت مکانیکی کافی نداشته و در نتیجه، نمی‌توانند تنش ایجادشده در طول استفاده را تحمل نمایند که این مسئله، در نهایت منجر به ترک‌خوردگی شده و هدایت الکترود را به شدت کاهش می‌دهند. اما در فناوری جدید که تیم تحقیق بر روی تقویت آند متمرکز شده‌اند، در نتیجه اضافه شدن «MXene» به الکترود، نتیجه بی‌سابقه‌ای در روند کار باتری‌ها حاصل شده است.

پروفسور «والریا نیکولسی»، پژوهشگر ارشد «AMBER» در این پروژه، در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته اظهار داشت: «با وجود پیشرفت در ساخت باتری‌ها، موفقیت‌های کمی در زمینه افزایش طول عمر آن‌ها و بهبود قابلیت ذخیره‌سازی انرژی در آن‌ها، حاصل شده است. در این مسیر، کاری که باید انجام شود، پیدا نمودن راه‌حل‌های جدید است، به ویژه در مواد جدیدی که قادر به پیشی گرفتن از فناوری‌های متعارف هستند.»

 

مرجع: «Silicon Republic»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.