آخرین اخبار

استفاده از نانولوله‌های کربنی برای ساخت الیاف کنفی مستحکم

استفاده از نانولوله‌های کربنی برای ساخت الیاف کنفی مستحکم

محققین دانشگاه سمنان، موفق به ساخت نوع جدیدی نانوکامپوزیت شده‌اند که متشکل از الیاف کنف بوده و علاوه بر استحکام مکانیکی، خواص حرارتی و زیست‌تخریب‌پذیری منحصربه‌فردی دارد. از این نانوکامپوزیت مستحکم، می‌توان به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای فایبرگلاس‌ها استفاده نمود. گفتنی است، با پیشرفت‌های صورت گرفته در صنایع مختلف و با توسعه روزافزون فناوری، تمایل به استفاده از الیاف طبیعی در مقایسه با الیاف مصنوعی، به شدت افزایش یافته است. این الیاف‌ها، دارای وزن کمتری بوده، آسیب زیست‌محیطی ندارند و از لحاظ قیمتی نیز، مقرون‌به‌صرفه تر هستند.

از کاربردهای بالقوه نانوکامپوزیت تولید شده، می‌توان به خودروهای الکتریکی اشاره نمود. این خودروها، با رشدی بی‌سابقه در حال جایگزینی با خودروهای سوخت فسیلی هستند و از آنجا که وزن خودرو، یک متغیر کلیدی محسوب می‌شود، نانوکامپوزیت‌های فوق، در عین سبکی، می‌توانند خواص استحکامی مدنظر را برای این نسل از خودروها فراهم سازند. در این نانوکامپوزیت، از نانولوله‌های کربنی استفاده شده که استحکام کششی، خمشی و ضربه بالایی به آن بخشیده است. از سوی دیگر، نانولوله‌های کربنی از مقاومت حرارتی بالایی برخوردارند و حضور آن‌ها در ساختار نانوکامپوزیت، پایداری حرارتی قابل قبولی فراهم نموده است.

لازم به ذکر است، نانوالیاف دارای پتانسیل‌های تجاری‌سازی فراوانی است و در طیفی گسترده از صنایع، مانند نفت و گاز، پوشاک و منسوجات ورزشی، پزشکی، کشاورزی و حتی تولید پیل‌های سوختی، کاربرد دارد. یکی از نکات جالب در این زمینه، تحقیق جدید محققین چینی در ساخت الیافی با استفاده از نانولوله‌های کربنی است که می‌تواند در ساخت آسانسورهای فضایی مورد استفاده قرار گیرد. هر سانتی‌متر از این الیاف، قادر به تحمل وزنی بالغ بر 800 تن بوده که می‌تواند از منظر تئوریک، تا بیش از 3 برابر نیز افزایش یابد. آژانس فضایی آمریکا در سال 2005 میلادی، یک رقابت جهانی برای ساخت کابل‌های فوق مستحکم راه‌اندازی نمود که هدف استفاده در ساخت آسانسور فضایی را مد نظر داشت و جایزه‌ای 2 میلیون دلاری برای آن در نظر گرفت.

 

مرجع: «nano.ir»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.