آخرین اخبار

پنجره واحد شروع کسب‌وکار؛ اقدامی جدید از سوی دستگاه‌های دولتی برای تسهیل محیط کسب‌وکار

پنجره واحد شروع کسب‌وکار؛ اقدامی جدید از سوی دستگاه‌های دولتی برای تسهیل محیط کسب‌وکار

با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و توسعه زیرساخت‌های «IT» کشور، سازمان‌های بیمه تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاک کشور، طرحی جدید تحت عنوان «پنجره واحد شروع کسب‌وکار» را آغاز می‌نمایند. این پروژه، با هدف تسهیل فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور و با راهبری مرکز ملی پایش محیط کسب‌وکار  انجام گرفته و می‌تواند استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور نوپا را در راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کسب‌وکار خود، یاری دهد. رونمایی از این طرح، در تاریخ 11 اسفندماه و با حضور معاون وزیر اقتصاد، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سرپرست تأمین اجتماعی و سرپرست سازمان امور مالیاتی، انجام گردید.

«علی فیروزی»، مدیر مرکز ملی پایش محیط کسب‌وکار، در این زمینه اظهار داشت: «پیش از این، برای ثبت شرکت و شروع کسب‌وکار، نیاز به مراجعه حضوری به سازمان‌های تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاک بود که هر کدام، چندین مرحله داشت. بنابراین، فرآیند شروع کسب‌وکار، بیش از ۷۰ روز طول می‌کشید؛ اما حالا زمان ثبت یک شرکت، بسیار کوتاه شده است.»

مهم‌ترین تأثیر این طرح جدید، بهبود رتبه ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار بانک جهانی است که به گفته فیروزی، با ایجاد این پنجره واحد، می‌توان متوسط مدت‌زمان شروع یک کسب‌وکار را از 72.5 روز، به کمتر از 48 روز کاهش داد. علاوه بر این، دیگر نیازی به مراجعه به سازمان امور مالیاتی برای دریافت اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات مستقیم بر درآمد نیست و اطلاعات ثبت شده در فرآیند ثبت شرکت، به صورت الکترونیک به سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌شود. بر این اساس، سازمان‌های یاد شده، حداکثر یک ساعت پس از ثبت شرکت، نام کاربری و کلمه عبور سامانه مالیاتی و تأمین اجتماعی را برای متقاضی ارسال می‌کنند.

از دیگر مزایای پنجره واحد شروع کسب‌وکار، حذف هزینه اخذ گواهی عدم سوءپیشینه است. در صورت نداشتن سوءپیشینه، سامانه به‌طور خودکار به مرحله بعدی می‌رود و در صورت داشتن سوءپیشینه نیز، سیستم به شما اعلام می‌کند که با مراجعه به کدام سازمان، مورد را برطرف نمایید.

گفتنی است، اداره ثبت شرکت‌ها به‌عنوان دستگاه اصلی برای تحقق فرآیند ثبت یک شرکت، پیش از این اقدام به راه‌اندازی یک پنجره خدمت نموده بود که با پیوستن سایر دستگاه‌ها به آن، پنجره خدمت واحد ایجاد شده است. بر این اساس، پنجره واحد شروع کسب‌وکار، نسخه تکمیل‌شده همان پنجره واحد ثبت الکترونیکی شرکت‌ها است که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در گذشته راه‌اندازی نموده بود. با آغاز به کار این طرح، فرآیند دشوار و پیچیده ثبت و راه‌اندازی شرکت و اخذ کدهای مالیاتی و بیمه از سوی صاحبان کسب‌وکار، به شدت تسهیل شده که با توجه به عدم تجربه فناوران و کارآفرینان استارت‌آپی و صاحبان کسب‌وکارهای نوپا، می‌تواند اثری چشمگیر بر این قشر از کارآفرینان کشور داشته باشد.

 

مرجع: «ecomotive»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.