آخرین اخبار

چالش‌ها و فرصت‌های موجود برای صادرات به چین

چالش‌ها و فرصت‌های موجود برای صادرات به چین

مرور مسیر صنعتی شدن کشورهایی مانند کره جنوبی، نشان می‌دهد که تأکید بر صادرات و تشویق تولیدکنندگان و فناوران به صادرات محصولات خود، یکی از کلیدواژه‌های اصلی برنامه رشد و توسعه اقتصادی آن‌ها محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که صادرات محصولات و ایجاد تعامل و ارتباط با شرکای تجاری جدید، علاوه بر فراهم نمودن ارزش‌افزوده بسیار بالا، می‌تواند به تعمیق قابلیت‌های فناورانه شرکت‌های ایرانی نیز بینجامد. «امیر قربانعلی»، مدیر مرکز ‌نانو ایران و چین، در خلال یک دوره آموزشی تحت عنوان «الزامات و چگونگی صادرات به چین»، سخنان جالب و ارزشمندی را در زمینه چگونگی صادرات محصولات ایرانی به چین بیان نموده که در ادامه، گزیده‌ای از آن‌ها ذکر می‌گردد.

چین، سرزمین فرصت‌ها: حضور چشمگیر شرکت‌های صنعتی و پیشرفته جهان در چین، به یک مانع ذهنی برای تولیدکنندگان ایرانی بدل شده است. تولیدکننده ایرانی، متصور است که با حضور شرکت‌های اروپایی و آمریکایی، جایی برای شرکت‌های ایرانی وجود نخواهد داشت؛ این در حالی است که اگرچه دشواری‌هایی به‌ویژه به دلیل تفاوت‌های زبانی وجود دارد، اما فرصت‌های کسب‌وکار در چین برای شرکت‌های ایرانی نیز قابل دستیابی است.

ویژگی‌های صنعت چین: چینی‌ها با کسب‌وکار واقعی آشنا هستند و با وجود حضور گسترده شرکای آمریکایی و اروپایی، به شرط وجود مزیت رقابتی، به شرکت‌های ایرانی هم فرصت مشارکت می‌دهند. از سوی دیگر، با توجه به سهم کم فناوری‌های پیشرفته و محصولات نوآورانه چینی، رقابت‌پذیری در این حوزه، از اولویت‌های سیاست‌گذاران چینی است. این ویژگی‌ها، کمک می‌کنند تا فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، بتوانند از فرصت حضور در چین بهره‌مند گردند.

چگونگی صادرات به چین: «معرفی محصول»، اولین گام در مسیر صادرات است که برای این کار، می‌توان از نمایشگاه‌های تخصصی، نشست‌های «Business Match» و معرفی آنلاین در پلتفرم‌هایی مانند علی‌بابا، استفاده نمود. ارائه یک دموی اولیه از محصولات و خدمات، بسیار ضروری است. «مذاکره و تفاهم‌نامه همکاری»، دومین گام صادرات به چین است که مرکز فناوری نانو ایران و چین، می‌تواند تجارب خود را در اختیار فناوران بگذارد. گام بعدی، «قرارداد» است که بسیار پیچیده، زمان‌بر و حساس خواهد بود. توجه به هزینه‌های پنهان، یکی از نکاتی است که در قیمت‌گذاری محصول، باید به آن توجه کافی داشت. اطلاع از میزان تعرفه‌های گمرکی و برخورداری از گواهینامه‌ها و مجوزهای لازم، از دیگر موارد کلیدی است. خدمات پس از فروش نیز، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت شرکت‌های ایرانی دارد و تدابیر لازم، پیش از آغاز صادرات بایستی اندیشیده شود.

مالکیت فکری، ابزاری کارآمد در صادرات: پتنت، از جمله برگ‌های برنده در بحث صادرات بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است تا پیش از صادرات محصول، پتنت مربوط به فناوری را در چین به ثبت رسانیده تا از حفظ مالکیت فکری آن، اطمینان حاصل شود.

برون‌سپاری تحقیق و توسعه، یک فرصت تجاری ارزشمند: شرکت‌های ایرانی نباید خود را محدود به صادرات محصول نمایند. یکی از فرصت‌های صادرات به چین، تحقیق و توسعه است که با توجه به هزینه کمتر نیروی انسانی در ایران (در مقایسه با چین) و تمایل شرکت‌های چینی به برون‌سپاری فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود، می‌توان از این فرصت استفاده نمود.

 

مرجع: «nano.ir»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.