آخرین اخبار

عزم راسخ چین برای تبدیل هنگ‌کنگ و ماکائو به رقیبی جدی برای دره سیلیکون

عزم راسخ چین برای تبدیل هنگ‌کنگ و ماکائو به رقیبی جدی برای دره سیلیکون

چین از طرح بزرگی برای اتصال هنگ‌کنگ و ماکائو به شهرهای جنوبی چین، برای ایجاد یک منطقه خلیجی بزرگ «Greater Bay Area» خبر داده است. هدف از این طرح جدید دولت چین، تبدیل این منطقه ساحلی به یک ابرمنطقه با فناوری بالا بوده که قابلیت رقابت با دره سیلیکون را داشته باشد. در واقع، دولت چین در تلاش است تا این منطقه را به یک مرکز نوآوری جهانی تبدیل نموده، ارتباطات زیربنایی بین شهرها را تقویت کرده و نقش هنگ‌کنگ را به عنوان یک مرکز بین‌المللی مالی، ترابری و تجاری، تقویت نماید.

بر اساس این طرح، هنگ‌کنگ، ماکائو، شنژن و گوانگژو، چهار شهر کلیدی منطقه خلیجی خواهند بود که توسعه اقتصادی منطقه را بر عهده خواهند داشت. بر اساس تخمین‌های ارائه شده، این منطقه با بیش از 67 میلیون نفر، یک اقتصاد تریلیون دلاری ایجاد نموده و ژاپن را به عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ جهان، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که چین پیش‌تر نیز میلیاردها دلار برای پروژه‌های زیربنایی اتصال شهرها خرج نموده است. در همین راستا، در سال گذشته میلادی، یک پل 34 مایلی که قریب به 15 میلیارد دلار هزینه در بر داشت، افتتاح گردید که هنگ‌کنگ را به ماکائو و جوهای، متصل نمود. در ماه سپتامبر نیز، هنگ‌کنگ به شبکه ریلی 15.500 مایلی چین متصل شد. بر اساس طرح جدید چین، شهرهای بزرگ منطقه خلیجی بزرگ، بر حوزه‌های مختلفی متمرکز می‌گردند؛ هنگ‌کنگ بر امور مالی، ناوبری و تجاری بین‌المللی تمرکز خواهد کرد؛ ماکائو یک شهر بین‌المللی گردشگری و یک پلتفرم برای تجارت با کشورهای پرتغالی زبان، مانند برزیل خواهد بود و گوانگژو، نقش مهمی را در حوزه مدیریتی ایفا می‌نماید؛ در این میان، شنژن نیز نقش خود را به عنوان یک منطقه اقتصادی ویژه و مرکز فناوری، گسترش می‌دهد. این سیاست، قصد واضحی برای بازسازی پدیده‌ای است که طی بیش از چند دهه، منطقه خلیجی بزرگ ایالات‌متحده «Greater U.S. Bay Area» را به مهد نوآوری‌های فناوری جهانی تبدیل نموده است.

این طرح، همچنین از ایجاد یک مرکز نوآوری فناوری بین‌المللی سخن به میان می‌آورد که هدف از آن، تشویق، اشتراک‌گذاری و همکاری در تحقیقات علمی و فناوری بین دانشگاه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های سراسر منطقه و حمایت از تأسیس مراکز تحقیق و توسعه است. از جمله حوزه‌های تمرکز این طرح، می‌توان به لجستیک، نساجی، فناوری ارتباطات، قطعات خودرو و نانوفناوری اشاره نمود. در این راستا، ساخت چندین انکوباتور فناورانه در 9 شهر و ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی نسل بعدی، از جمله خانه‌های دیجیتال و شبکه شهر هوشمند نیز مد نظر قرار دارد. تقویت حفاظت از دارایی‌های فکری نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار داشته که از آن جمله، می‌توان به لزوم در نظر گرفتن یک مکانیسم برای رسیدگی به پرونده‌های بین‌المللی مالکیت فکری، اشاره نمود.

گفتنی است، دولت چین در راستای تسریع در عملی نمودن طرح خود، از بانک‌ها و بیمه‌گران هنگ‌کنگ و ماکائو، در ایجاد واحدهایی در برخی از شهرها، از جمله شنژن و گوانگژو، حمایت خواهد کرد.

 

مرجع: «Time»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.