آخرین اخبار

پیش‌بینی بازار نانوفناوری در صنعت هوافضا در دوره ۲۰۲۵ – ۲۰۱۷

پیش‌بینی بازار نانوفناوری در صنعت هوافضا در دوره ۲۰۲۵ – ۲۰۱۷

نانوفناوری، قادر به افزودن قابلیت‌های جدید به مواد است. بکارگیری فناوری نانو در صنعت هوافضا را می‌توان به صورت عمده، در سه حوزه نانوکامپوزیت‌های پلیمری، پوشش‌های ضد خوردگی و فلزات نانوساختار، طبقه‌بندی نمود. استفاده از مواد نانوساختار برای تولید مواد پر انرژی مورد استفاده در ساخت مهمات و همچنین سوخت‌های جامد بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر، بدون اغراق می‌توان بکارگیری کامپوزیت‌های حاوی نانولوله‌های کربنی برای ساخت بدنه هواپیماها را، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رشد فناوری نانو در صنعت هوافضا دانست.

اخیراً گزارشی در خصوص بازار نانوفناوری در صنایع هوافضا ارائه شده که پیش‌بینی آینده این صنعت را در بازه زمانی سال‌های 2017 الی 2025، ارائه می‌نماید. بر اساس گزارش ارائه شده، انتظار می رود که در طول دوره پیش‌بینی، افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری نانو به منظور تولید مواد سبکی که دارای ویژگی‌های مکانیکی مناسبی می‌باشند، بازار این فناوری را در صنعت هوافضا، هدایت می‌نماید.  همچنین، فناوری نانو به واسطه تقویت بخش دفاعی سیستم‌های رزمی دریایی و زیردریایی‌ها، به کمک توسعه نانوسنسورها برای شناسایی بهتر زیردریایی‌های دشمن، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر، ماهواره‌های نانو و ماکرو، برای انواع کاربردهای مختلف، مانند شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم، سیستم‌های موقعیت‌یابی، عملیات امدادرسانی و مشاهدات علمی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر از حیث بازار به کاربرد نانوفناوری در صنایع هوافضا نگاه کنیم، می‌توان سه حوزه کلی، «فضا»، «دفاع» و «حمل‌ونقل» را در نظر گرفت. در سال 2016 میلادی، دو بخش فضا و دفاع، عمده سهم بازار نانوفناوری در صنعت هوافضا را به خود اختصاص دادند و انتظار می‌رود که در طول دوره پیش‌بینی نیز، این دو بخش موقعیت خود را حفظ کنند.

از لحاظ جغرافیایی، بازار نانوفناوری در صنایع هوافضا، به مناطق آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا، و آمریکای لاتین قابل تقسیم است. در میان این طبقه‌بندی جغرافیایی، آمریکای شمالی در سال 2016 میلادی، اکثریت سهم بازار را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود که در دوره پیش‌بینی شده نیز سلطه خود را حفظ نماید. این پیشروی در منطقه آمریکای شمالی، بیشتر در نتیجه فاکتورهایی مانند تمرکز تولیدکنندگان موتورها و اجزای «OEMs» و همچنین شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم بوده و در عین حال، افزایش استفاده از ماهواره‌های مینیاتوری در این منطقه نیز، از دلایل قابل توجه در این خصوص به شمار می‌روند. آسیا اقیانوسیه نیز، به دلیل پیشرفت سریع در تحقیقات فضایی، یکی از جذاب‌ترین بازارهای فناوری نانوی را در بر گرفته است. در همین راستا، در بخش‌های دفاعی کشورهایی همچون چین و هند، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی شده است. در کنار دو منطقه عمده یاد شده، به احتمال زیاد اروپا نیز در پایان دوره پیش‌بینی شده، به دلیل استفاده از فناوری نانو برای بهبود توانایی خود در سیستم‌های جنگی دریایی و زیردریایی، سهم خوبی از این بازار را به خود اختصاص خواهد داد.

شایان ذکر است که بازار نانوفناوری در صنعت هوافضا، با حضور تعداد زیادی از فروشندگان محلی و منطقه‌ای، بسیار رقابتی است. بازیکنان کلیدی در این بازار، شامل «Airbus»، «Flight Shield»، «Glonatech»، «Lockheed Martin»، «Lufthansa Technik»، « TripleO Performance Solution»، «Zyvex Technologies»، «General Nano»، «HR TOUGHGUARD»، «CHOOSE NanoTech» و «Metamaterial Technologies» می‌باشند.

 

مرجع: «digitaljournal»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.