آخرین اخبار

بطری آب با قابلیت تجزیه کامل در آب اقیانوس و خاک

بطری آب با قابلیت تجزیه کامل در آب اقیانوس و خاک

«الکس تاترمن»، بنیان‌گذار شرکت «Cove»، که موفق به تولید بطری‌های زیست تخریب‌پذیر برای آب‌ نوشیدنی شده است، مشکل ایجاد زباله‌های پلاستیکی را در میل انسان‌ها به رفاه دانسته و در همین راستا، تلاش برای تغییر مکانیسم کنونی را بسیار دشوار برآورد نموده است. می در این خصوص اظهار داشته است: «ما در کمتر از 30 سال، اقیانوس‌ها را تبدیل به جایی کرده‌ایم که بیشتر از ماهی، پلاستیک دارند. فعالیت‌های پاکسازی محیط‌زیست همچنان مهم هستند، اما باید مقدار پلاستیک تولید شده، به خصوص پلاستیک یک بار مصرف را، کم یا متوقف کنیم.»

بطری‌های شرکت «Cove» که در ماه جاری میلادی به بازار عرضه می‌گردد، از جنس یک پلیمر زیستی به نام «PHA» است. این بطری‌های زیست تخریب‌پذیر، در صورتی که در یک سطل کمپوست یا محل دفن پسماندها و یا حتی اقیانوس برسند، به طور کامل تجزیه شده و چالش زیست محیطی جدیدی را به دنبال نخواهند داشت. بنا به ادعای تاترمن، این شرکت به مدت دو سال در حال تلاش برای یافتن جایگزینی مناسب برای بطری‌های پلاستیکی یک بار مصرف بوده است، تا نهایتاً «PHA» را گزینه مناسبی برای این کار، یافته است.

شایان ذکر است که پلیمر زیستی «PHA» که در فرآیند تخمیر توسط باکتری‌ها ساخته می‌شود، ماده جدیدی نیست؛ اما به تازگی با توجه به تحولات صورت گرفته در فرایندهای تولیدی، روش‌های مقرون به صرفه‌ای برای تولید آن ارائه شده است. استارت‌آپ‌هایی مانند «Full Cycle Bioplastics»، از زباله‌های غذایی برای تغذیه باکتری‌های این فرایند استفاده نموده و همزمان دو مشکل را حل می‌کنند. باکتری‌های سازنده بطری‌های «Cove»، با زیست توده یا «biomass» تغذیه می‌شوند؛ اما این شرکت با یک تولیدکننده دیگر نیز در حال همکاری است که می‌تواند همان محصول را از گازهای گلخانه‌ای تولید نماید.

اگرچه برخی هنوز هم بطری‌های چندبارمصرف را راه‌حل بهتری دانسته و استفاده از بطری‌های زیست‌تخریب‌پذیر را با چالش‌هایی همچون نیاز به منابع زیاد و همچنین زمان قابل توجه برای تجزیه همراه می‌دانند، با این وجود، بر خلاف دیگر انواع بیوپلاستیک‌ها، مواد به‌کاررفته در بطری‌های تولیدی جدید، برای تجزیه شدن نیازی به ابزار و فرایندهای صنعتی ندارند، بلکه فقط به فعالیت‌های میکروبی نیاز داشته که به طور طبیعی در خاک یا اقیانوس رخ می‌دهد.

گفتنی است که «Cove» قصد دارد تا به منظور کاهش مصرف انرژی لازم جهت انتقال بطری‌های آب به اطراف، تأمین آب مورد نیاز خود و بسته‌بندی آن را، در نزدیکی بازارهای توزیع انجام دهد. علاوه بر این، این شرکت قصد دارد تا با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نوشیدنی نیز وارد همکاری شده تا آن‌ها نیز بطری‌های مورد نیاز خود را از «PHA» تولید نمایند.

 

مرجع: «Fast Company»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.