آخرین اخبار

علاقه‌مندی نظام بانکی ایران برای مشارکت با اکوسیستم استارت‌آپی

علاقه‌مندی نظام بانکی ایران برای مشارکت با اکوسیستم استارت‌آپی

در سال‌های اخیر، اکوسیستم استارت‌آپی به مفهومی رایج و مورد توجه در بین کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، محققین، نهادهای آکادمیک و سیاست‌گذاران دولتی در ایران بدل شده است. این کسب‌وکارهای کوچک و مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، به دور از فرآیندهای دست و پاگیر معمول و هزینه‌های گزاف تحقیق و توسعه در شرکت‌های بزرگ، یک ایده بدیع و نوآورانه را در یک تیم کوچک و باانگیزه، بسط و توسعه داده و به یک دستاورد فناورانه بزرگ بدل می‌کنند. اما بزرگ‌ترین چالش استارت‌آپ‌ها، کمبود منابع مالی و جذب سرمایه است که این مسئله، در بین استارت‌آپ‌های ایرانی نیز به شدت مشهود است.

یکی از راهکارهای رفع چالش‌های مالی و تأمین منابع سرمایه‌ای برای استارت‌آپ‌ها، بانک‌های دولتی و خصوصی هستند که همکاری آن‌ها با استارت‌آپ‌ها، یک بازی «برد-برد» محسوب می‌شود. از یک‌سو، نظام بانکی کشور، توسعه یافته و با ارتقاء فرآیندهای بانکداری و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در این حوزه، خدمات قابل‌توجهی به مشتریان بانک‌ها ارائه می‌شود و از سوی دیگر، روند توسعه و تجاری‌سازی فناوری در کسب‌وکارهای نوپا، تسریع می‌گردد. امروزه، توسعه بانکداری الکترونیکی، ایجاد مفهوم بانکداری مجازی و گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، همه در گروی همکاری نزدیک نظام بانکی با استارت‌آپ‌ها و به‌ویژه فین‌تک‌ها است.

یکی از بانک‌هایی که پیشگام همکاری با استارت‌آپ‌های ایرانی است، بانک ملی است که پیام‌رسان «بله» را می‌توان نمونه موفق و بی‌بدیل این همکاری دانست. در نشست اخیر اعضای هیئت‌مدیره بانک‌های دولتی با کارآفرینان جوان که به منظور بررسی و حل‌وفصل مشکلات آن‌ها و به میزبانی بانک ملی ایران برگزار شد، محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی اظهار داشت: «هفته گذشته در وزارت امور اقتصادی و دارایی، جلسه‌ای با حضور کارآفرینان داشتیم و مشکلاتی را در حوزه‌های مالیاتی، گمرک و بانکی مطرح کردند. قرار بر این شد تا جلسه‌ای دیگر با حضور اعضای هیئت‌مدیره و معاونان اعتباری بانک‌ها تشکیل شود که به همین مناسبت، امروز در خدمت کارآفرینان عزیز هستیم. واقعیت این است که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نبودند، امروز شاهد مهاجرت بسیاری از نخبگان کشور بودیم و جا دارد تا نظام بانکی از این کارآفرینان حمایت کند. شبکه بانکی امروز، واقف است که آینده کشور در حوزه استارت‌آپ‌ها است و بنابراین، افراد فعال در این بخش، می‌توانند برای تأمین نیاز مالی و سرمایه‌گذاری خود، روی کمک بانک‌ها حساب کنند». مدیرعامل بانک ملی ایران، خاطرنشان نمود: «شبکه بانکی کشور، آمادگی لازم را دارد تا در کنار کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.»

علیرضا دلیری، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این نشست با تقدیر از رویکرد مدیرعامل بانک ملی ایران در حمایت از دانش‌بنیان‌ها گفت: «پیگیری بانک ملی در بحث دانش‌بنیان‌ها، برای ما بسیار جذاب بود. البته بانک‌های دولتی همه در این زمینه پیشتاز هستند و بانک‌های خصوصی نیز همراهی لازم را در جهت حمایت از دانش‌بنیان‌ها داشته‌اند. در گذشته، ظرفیت پذیرش ایده‌های نو و دانش‌بنیان در نظام بانکی، به علت ریسک بالای آن‌ها وجود نداشت؛ اما امروزه، نگاه دنیا به استارت‌آپ‌ها  و دانش‌بنیان‌ها است و فعالیت‌های سنتی به اتمام رسیده است. باید زمینه‌ای در کشور فراهم شود تا ما نیز بیش‌ازپیش، به این بخش ورود کنیم. امروز دیگر نگاه دولتی داشتن، جواب نمی‌دهد و باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم.»

دلیری اضافه کرد: «در سال جاری، رشد پرداخت تسهیلات شبکه بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان قابل‌توجه بود و اکنون میانگین پرداخت بانک‌ها به این شرکت‌ها، در حدود 700 میلیارد تومان است. این پیام خوبی است که دانش‌بنیان‌ها حوزه قابل‌اعتمادی هستند که هم به بازگشت منابع بانکی کمک می‌کنند و هم این‌که می‌توانند در اقتصاد کشور اثرگذار باشند.»

وی اعتبارسنجی و ضمانت‌نامه را از دغدغه‌های بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و با ذکر این‌که اغلب ایده‌های استارت‌آپی برای نخستین بار مطرح می‌شوند و شاید پذیرش این ایده‌ها برای بانک و فرد سرمایه‌گذار سخت باشد، سرمایه اصلی نوآوران را دانش و ایده‌های نو دانست که باید در بحث ضمانت‌نامه‌ها برای پرداخت تسهیلات، به این امر توجه شود.

 

مرجع: «mojnews»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.