آخرین اخبار

استفاده از باکتری‌ها و فناوری نانو برای تصفیه آب‌های آلوده

استفاده از باکتری‌ها و فناوری نانو برای تصفیه آب‌های آلوده

محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، در حال توسعه یک سیستم جدید برای فیلتر آب هستند که می‌تواند به مردم کشورهایی که آب آشامیدنی بهداشتی کافی ندارند، کمک نماید. مهندسان دانشگاه واشنگتن، ترکیبی از باکتری‌ها و نانوذرات را برای ساخت نوعی فیلتر استفاده نموده‌اند که می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد. طبق پیش‌بینی سازمان ملل، تا سال 2025 میلادی، حدود نیمی از جمعیت جهان در مناطقی زندگی خواهند کرد که در آن‌ها آب کمیاب است. این باعث شده است که دانشمندان به منظور افزایش دسترسی جهانی به آب آشامیدنی، به دنبال روش‌های مختلفی برای توسعه فناوری‌های تصفیه آب باشند.

این فیلتر جدید، ترکیبی از الیاف تولیدشده از باکتری با اکسید گرافن است که ماده‌ای بسیار نازک را تشکیل داده که می‌تواند نور خورشید را به گرما تبدیل نموده و باکتری‌های روی سطح غشاء فیلتر را از بین ببرد. «یونگ شین جون»، استاد مهندسی محیط‌زیست در دانشگاه واشنگتن، در خصوص این دستاورد جدید، اظهار داشت: «از آنجا که این فناوری، برای کار تنها نیاز به نور خورشید دارد، می‌تواند برای جوامع روستایی که دسترسی مناسبی به برق ندارند، مفید باشد.»

تولید باکتری در دستگاه‌های تصفیه آب، یک مشکل رایج در توسعه فناوری فیلتراسیون آب است. «سریکانت سینگاماننی»، استاد مهندسی دانشگاه واشنگتن، در خصوص راهکار به کار گرفته شده برای رفع این مشکل، اعلام نمود: «غشاها نیازمند تغییر هستند و استفاده از اکسید گرافن برای حرارت دادن و کشتن باکتری‌ها، به حل این مسئله کمک می‌کند.»

محققان در حال کار بر روی افزایش مقیاس این فناوری بوده و در واقع، فیلتری که «جون» و «سینگاماننی» توسعه داده‌اند، هنوز سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند بازار را تکان دهد؛ بنابراین هنوز برای برآورد هزینه آن خیلی زود است.

«اریک هوک»، استاد مهندسی عمران در دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس، در خصوص چالش‌های موجود در مسیر توسعه فیلترها و غشاهای مناسب برای تصفیه آب و کارکرد جهانی مناسب آن‌ها اظهار داشت: «هزینه غشاهای فیلتر آب، همچنان بزرگترین چالش استفاده از آن‌ها در جوامع نیازمند آب است. به منظور اطمینان از این‌که کل جهان دارای آب آشامیدنی پاک و مطمئن است، ما به غشاهای بهتری نیاز نداریم، بلکه به غشایی نیاز داریم که عملکرد غشاهای تجاری موجود در بازار را با هزینه 10 برابر کمتر در اختیار ما قرار دهد.»

البته محققین دانشگاه واشنگتن، در خصوص فناوری جدید خود، مدعی هستند که احتمالاً این فیلترهای مبتنی بر باکتری، در مقایسه با دیگر محصولات بازار، ارزان‌تر خواهند بود. از آنجاکه این فیلترها از نور خورشید برای کشتن میکروب‌هایی انباشته‌شده در غشا استفاده می‌کنند، می‌توانند هزینه نگهداری غشا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. علاوه بر این، فناوری جدید می‌تواند عمر غشا را به دلیل کاهش تجمع میکروارگانیسم‌ها و استفاده کمتر از مواد شیمیایی قوی برای از بین بردن آن‌ها، افزایش دهد.

 

مرجع: «STL Public Radio»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.